11.018 norske ansatte ble i 2012 undersøkt for bruk og holdninger til sosiale medier i arbeidstiden.
Av resultatene i undersøkelsen kommer det fram at norske ledere er negative til at ansatte surfer privat og bruker sosiale medier i arbeidstiden.
Til gjengjeld kommer det fram at topplederne viser seg å være de mest aktive på nettopp sosiale medier.
Les også: Slik får du jobben gjort selv om du ikke har lyst
Psykologi
Funnet kommer fram i en undersøkelse foretatt av Det psykologiske fakultet ved Universitetet i Bergen.
– Det er veldig interessant at toppledere som er negative til surfing i arbeidstiden er de som surfer aller mest på jobb til privat bruk, sier postdoktor ved Institutt for samfunnspsykologi, Cecilie Schou Andreassen, i en pressemelding.
Schou Andreassen sier en forklaring kan være at toppledere har lange arbeidsdager og at skillet mellom jobb og fritid ikke alltid er like klart avgrenset.
Ifølge Universitetet i Bergen skal denne forskningsrapporten være blant de første i verden som har undersøkt årsaksfaktorer som forklarer både holdninger og faktisk privat bruk av sosiale medier på jobb.
Lene Pettersen er doktorgradsstudent ved institutt for strategi og logistikk ved BI i Oslo. Hun det ikke nødvendigvis har særlig praktisk nytte å vite at toppledere bruker mye tid på dette.
Hun er enig i at det dag er et uklart skille mellom privat og jobb når det kommer til sosial mediebruk.
– HP-Anita (Krohn Traaseth) og Stormberg-Steinar (Olsen) er eksempler på toppledere som har brukt sosiale medier som strategisk omdømme- og merkevarebyggende. Det gir lite mening å se på hvor mye tid disse har brukt på å delta i det sosiale medielandskapet, og det viser hvordan skillet man setter opp mellom jobb og privat er hentet fra en annen tid, sier Pettersen til Teknisk Ukeblad.
Les også: Slik får du raskere svar på epost
Flytende skille
Hun tror heller ikke telefonsamtalene er direkte sammenlignbare med andre typer medier.
– Før brukte de færreste av oss store deler av arbeidsdagen på å ringe til venner og kjente selv om vi hadde fått en telefon å kommunisere med. Det er ikke slik at alle bruker sosiale medier på samme måte, og de ulike nettstedene er også forskjellige. Twitter, Facebook og LinkedIn er svært forskjellige og hvor man setter grensen mellom privat og jobb vil derfor avhenge fra leder til leder, og ansatt til ansatt avhengig av den enkeltes jobb, sier Pettersen.
I dag bruker man sosiale medier til mer enn å være sosial. Viralnettstedet Buzzfeed har sett på tall fra New York Times analyse og konkludert med at hjemmesiden er død.
Sosiale medier spiller en stadig større rolle for å få nettavislesere til å klikke seg inn på saker.
– Mange av oss kikker gjennom nettavisene i løpet av en dag for å holde oss oppdaterte, men for mange er Facebook en nyhetskilde og handler ikke lenger bare om å dele bilder fra helga, sier Pettersen.
Les også: Sjekk den kanadiske ingeniørens «guide til nordmenn»
Mellomledere like ille
For arbeidsgivere i en jobbsøkeprosess kan det være verdt å merke seg at oppførsel i sosiale medier er noe arbeidsgivere ofte sjekker før en eventuell ansettelse.
Mellomlederne er også mye mindre positive til sosiale medier enn det vanlige ansatte er, men viser seg å være omtrent like ille som sine underordnede.
– Det er nærliggende å tro at ledere frykter redusert produksjon og økonomisk tap ved surfing mer enn ansatte uten lederansvar, sier Andreassen.
Les også: Dette irriterer oss mest på jobb
Har forbud en hensikt?
– En aktiv forbudspolicy, i tillegg til positive utfordringer på jobb, motvirker privat surfing i arbeidstiden, sier Schou Andreassen.
Pettersen mener på sin side at forbud ikke har mye for seg for en arbeidsplass.
– Forslag om forbud mot sosiale medier sier mye om at mange ikke har skjønt hva sosiale medier er, men at man typisk setter likhetstegn mellom sosiale medier og Facebook og andre applikasjoner som man forbinder med tøys og moro. Satt på spissen; er det forbudet mot å se på porno i arbeidstida som gjør at man ikke gjør dette? Neppe, sier Pettersen.
Det kommer fram i undersøkelsen av forbudspolicyer fungerer. Samtidig stilles følgende spørsmål i pressemeldingen:
"Har arbeidsgivere grunn til å frykte at surfing fører til lavere produksjon og økonomisk tap?"
– Forskning gir motstridende svar på dette. Noen studier viser at bedriftene lider økonomiske tap på grunn av privat nettsurfing, Andre viser derimot at surfing har samme forfriskende effekt på tankesettet som en gåtur, sier Cecile Schou Andreassen.
– Er det noen spesielle arbeidsplasser som kan ha godt av forbud?
– Det er vanskelig å sette opp noen klare skiller om hvem som vil tjene på forbud og hvem som ikke vil. Det avhenger av hva den enkelte virksomheten driver med. I tillegg så er det også lov å ta seg fem minutter pause i løpet av arbeidsdagen. Om du bruker pausen til å ta en røyk, lese avisen eller sjekke nyhetsstrømmen på Twitter blir i grunn opp til den enkelte, sier Pettersen.
– Virksomheter bør isteden stole på at de har ansatt skikkelige folk som bruker arbeidsdagen til å jobbe, sier Pettersen.
Hun peker på at bruk av sosiale medier kan ha positive sider.
– Det hender jo stadig vekk at man slår av en prat ved kaffemaskinen med kollegaer, og det blir litt det samme som å forby slike uformelle samtaler på jobben. Forskning viser at denne sosiale praten ofte leder til diskusjoner som er fordelaktig for virksomheten, sier Pettersen.
Les også: Derfor dropper flere hjemmekontor
Andre funn
Andre tydelige tendenser har også kommet fram av undersøkelsen:
- Det er klart flere yngre enn eldre brukere.
- Menn surfer mer enn kvinner.
- Personer med høy utdanning surfer mer enn de med lav utdanning.
- Single er mer positive til, og bruker sosiale medier mer enn personer i parforhold.
- Utadvendte og nervøse personligheter surfer mest. De strukturerte surfer minst.
Kilde: uib.no
Les også:
Ikke gjør disse 7 feilene når du mingler
I disse yrkene har du størst mulighet til å gjøre lønnskarriere