Toyota-sjef Akido Toyoda smører ganske tjukt på når han presenterer selskapets nye modell Mirai:
Toyotas første serieproduserte brenselcellebil (FCV) blir et vendepunkt for bilindustrien på linje med hybridbilen Prius fra 1997.
– Som testsjåfør visste jeg at den nye hydrogenbilen må være artig å kjøre. Og tro meg, det er den. Med sitt lave tyngdepunkt, har den svært dynamiske kjøreegenskaper, sier Toyoda i lanseringsvideoen.
Framtid
Den første brenselcellebilen har vært bebudet lenge, men det er først nå at de fleste tekniske detaljer og lanseringsdetaljer blir offentliggjort, inkludert navnet som er japansk for «framtid».
I videoen øverst i artikkelen her, er det en relativt grundig gjennomgang av de teknologiske framskrittene Toyota har gjort de siste årene og som har ledet fram til brenselcelleteknologien som nå settes i serieproduksjon.
Brenselcella har en effekt på 114 kW. Cellestacken består av 370 celler og effekttettheten er 3,1 kW/l.
Den genererer strøm til en elmotor som yter 113 kW/335 Nm. I tillegg er det et mellomlager i form av et nikkelmetallhydridbatteri.
Hydrogenet oppbevares i to 700 bar-tanker med et totalvolum på 122,4 liter. Lagringstettheten er 5,7 wt%, altså hvor mye hydrogen som kan lagres per tankvekt.
Ifølge Toyota skal bilen kunne kjøre minst 650 kilometer mellom hver fylling. Fireseteren veier 1 850 kg.
Les også: På 12 år har Toyota senket kostnaden på brenselcellebiler med 95 prosent
Norge må vente
Som Teknisk Ukeblad skrev i oktober, er Norge dessverre ikke blant de første landene som får Toyota Mirai.
Nå ser det ut til at lanseringen ikke blir før i 2017.
Selv om Toyota er godt kjent med hydrogensatsingen her til lands, er det visstnok det manglende EU-medlemsskapet som gjorde at Norge ble prioritert ned i første omgang.
Bilen lanseres i første omgang hjemme i Japan 15. desember i år.
Les også: Ny teknologi skal kurere rekkevidde-angst
300 000 kroner i USA
De prioriterte markedene i Europa er Danmark, Tyskland og England. Her lanseres bilen i september 2015. På samme tid lanseres den i California, USA.
I Japan skal bilen selges for 7 236 000 yen, som tilsvarer rundt 420 000 kroner.
I Tyskland antydes det en pris på 66 000 euro før moms, med andre ord rundt 660 000 kroner.
I USA vil folk kunne kjøpe Toyota Mirai for kun 45 000 dollar medregnet offentlig støtte. Altså såvidt 300 000 kroner.
Det er ganske små volumer som skal rulle ut fra Motomachi-fabrikken og ut på veiene de første par årene:
Salgsmålet er 400 biler i Japan i løpet av 2015, og 100-200 biler i Europa i løpet av 2015-2016.
Les også:
Utvikler elbilmotor med teknologi fra andre verdenskrig