Mirai er Toyotas første serieproduserte brenselcellebil (fuel cell vehicle, fcv) som ble vist fram første gang i november i fjor.
TUTV: Se video av hvordan teknologien fungerer
Etter å ha vært til salgs hjemme i Japan siden i fjor, startet leveransene til Europa sist helg.
Toyota har i den første leveransen sendt fem biler fra Motomachi-fabrikken i Toyota City i Japan.
De ble kjørt i land i Bristol i England 8. august og Zeebrugge i Belgia 10. august.
Dette systemet blir påbudt i alle norske bilerLes også:
Kun 50-100 biler
Allerede før bilen ble presentert var det klart at Toyota hadde droppet Norge som tidligmarked for sin nye hydrogensatsing.
I stedet skal bilen i første omgang selges i England, Tyskland og Danmark i et beskjedent volum: 50 til 100 biler i året.
Først i 2017 er planen å utvide markedet i Europa.
I Tyskland skal bilen selges for 66 000 euro pluss moms, opplyser Toyota. Det vil si godt over 700 000 kroner.
Bilen ble først lansert i Japan i desember og deretter i California i USA.
I disse markedene selges bilen for rundt 500 000 kroner.
Dersom bilen var til salgs i Norge, ville den med dagens regler sluppet moms og engangsavgift og kostet cirka 600 000 kroner.
Les også: Med disse på plass tør de færreste å råkjøre over Øresundsbroen
Kostbar teknologi
Brenselcelleteknologi er fortsatt nytt i bilindustrien, og Mirai føyer seg inn i rekken av modeller som på et tidlig stadium og med små produksjonsserier er avhengig av offentlig støtte for å kunne være salgbare.
Et annet eksempel kommer fra Hyundai som i 2013 var først ute med å serieprodusere brenselcellebiler.
Deres ix35 FCEV kostet 1,2 millioner kroner da den først kom til Norge. I vår ble prisen redusert til 499 900 kroner.
Da Toyota i fjor gjennomførte de siste testene på Mirai-prototypene, opplyste selskapet at kostnadsreduksjonen på den hydrogen-elektriske drivlinja i 2015-modellen er på hele 95 prosent sammenlignet med prototypen som ble bygget i 2002.
Tidligere i år erklærte Toyota at de frigir 5 680 hydrogenrelaterte patenter for å bidra til en hurtigere utbredelse av teknologien og samtidig drive ned kostnadene ytterligere.
Golfbane-eier fikk skyld for brukollaps: Golfbane-eieren fikk skylda for bru-kollaps. Nå slår han tilbake
650 km rekkevidde
Mirai har ei brenselcelle med en effekt på 114 kW. Cellestacken består av 370 celler og effekttettheten er 3,1 kW/l.
Den genererer strøm til en elmotor som yter 113 kW/335 Nm. I tillegg er det et mellomlager i form av et nikkelmetallhydridbatteri.
Hydrogenet oppbevares i to 700 bar-tanker med et totalvolum på 122,4 liter. Lagringstettheten er 5,7 wt%, altså hvor mye hydrogen som kan lagres per tankvekt.
Ifølge Toyota skal bilen kunne kjøre minst 650 kilometer mellom hver fylling. Fireseteren veier 1 850 kg.
Volvo: Volvo: – Om 10 år er det slutt for dieselmotoren i byene