Ulykken skjedde tirsdag i forrige uke, da tre spesialarbeidere var i ferd med å sikre fjellsiden langs veien opp mot anleggsområdet for Statkrafts vannkraftverk Moglice i Devoll-dalen, syd i Albania.
Alle tre arbeiderne, to albanere og en italiener, omkom.
De tre var ansatt i et fjellsikringsselskap som utførte fjellrensk på oppdrag for en av Statkrafts veikontraktører, opplyser Statkraft i en melding på sin nettside.
Arbeidet utføres for å bedre sikkerheten på den offentlige veien i Devoll-dalen, som en del av Statkrafts arbeid med å bygge Moglice-verket. Veien var ifølge Statkraft stengt for ferdsel da ulykken skjedde.
– Dette er ven veldig tragisk ulykke. Dette er noe vi beklager veldig sterkt, sier Statkrafts konserndirektør for internasjonal vannkraft, Øistein Andresen, til Teknisk Ukeblad.
Les også: Sweco satser på vannkraft i Albania
Granskning
Han reiste selv til Albania 1. mai og for å snakke med organisasjonen på ulykkesstedet.
Han forteller at selskapet har satt ned et granskningsteam for å finne årsaken til ulykken. Arbeidet vil skje i samarbeid med lokalt politi og myndigheter.
Ifølge Andresen er det leid inn ekstern ekspertise i dette arbeidet, uten at han ønsker å si fra hvilket selskap disse kommer.
– Det er et selskap som har veldig mye erfaring med denne type jobbing, for det er veldig viktig å få klarhet i hva som skjedde.
Les også: – Fikk 60 kroner timen for å jobbe på Statnett-linje
Bratt
Statkrafts hadde sammen med sin veientreprenør gjort en kartlegging av hele det bratte området langs veien og funnet ut at det burde gjøres en rens av løsmasse i fjellsiden for å hindre at steiner faller ned på arbeiderene som skulle utvide veien.
Derfor leide de inn en såkalt alpingruppe, en gruppe fjellklatrere som er spesialisert til dette arbeidet.
– De renset området systematisk oppover fjellsiden for å fjerne steiner. Mens de holdt på med dette arbeidet, gikk det et stort ras, en del av fjellsiden raste rett og slett ut. De tre arbeiderne ble tatt av raset.
– Ble dette raset utløst av arbeidet med rydding av løsmasse?
– Det vet vi ikke, forhåpentligvis vil granskningen gi svar på det.
– Var sikringen av sikringsarbeidet god nok?
– Det er også noe granskningen forhåpentligvis vil gi svar på. Det jeg vet er at alpingruppen er profesjonell og er vant til å utføre denne type oppgaver.
– Tar sikkerhet på alvor
– Tar Statkraft lettere på sikkerheten i utlandet enn i Norge?
– På ingen måte. Vi har absolutt de samme kravene til sikkerhet uansett i verden vi befinner oss. Det er klart at i noen land er det en mindre innarbeidet sikkerhetskultur enn det vi er vant til i Norge. Men vi har ikke grunnlag for å si at denne ulykken har noe med det å gjøre i det hele tatt. Det ble gjort en grundig vurdering av om det var behov for å foreta en rensk langs fjellsidene, og vi gjorde det for å øke sikkerheten for de som skulle utbedre veien. Dette er veldig tragisk.
– Statkraft og SN Power fikk for en tid siden kritikk for mange dødsfall på et prosjekt i India. Har dere lært noe av dette?
– Vi lærer på hvert eneste prosjekt. Vi har en systematisk metode for å sørge for at læringen blir satt i system og tatt med i vurderingen i neste prosjekt.
Les også:
Stockholms nye el-ferge lader på ti minutter