Ledere innen IT, teknologi og telekom er de mest kravstore.
Nær halvparten av lederne forventer at du er tilgjengelig når som helst. I helse-, sosial- og omsorgssektoren er det bare 17 prosent som forventer det samme.
Det viser den nyeste «Proffice Arbeidsmarkedsanalyse» som hadde sin hovedfokus på hvordan det påvirker hverdagen at vi er alltid online.
– Vår hypotese var at den nye digitale hverdagen gjør at jobb og fritid i mye større grad enn tidligere går inn i hverandre. Svarene vi har fått bekrefter langt på vei dette, sier direktør i Proffice Norge, Stein Andrè Haugerud.
Les også: Fem tips til deg som vil bli sjef
Det er lederen som har ansvaret
Even Bolstad, leder for HR-Norge sier at det er en lederoppgave å sørge for at du får ferie.
– Ferie skal være sammenhengende avbrekk basert på forskning og ferieloven. Ferieloven er en juridisk rettighet for den enkelte og samtidig en plikt for arbeidsgiver. Derfor er det en lederoppgave å sørge for at arbeidet er organisert på en måte som verner den enkelte i ferietiden – også de som ikke har vett til å verne seg selv.
Han sier at av og til er det greit at man blir kontaktet på fritida eller under ferie, men det må være innenfor rimelighetens grenser.
– Kunnskapsmedarbeidere jobber med komplekse problemstillinger, og gjerne sammen med flere. Mange har god lønn og stort ansvar, samtidig som de ikke er så vanskelige å erstatte når de er borte. Noen deler av prosjekter går uavhengig av om de er på ferie. Da er det i den enkeltes interesse å være delvis påkoblet.
Bolstad legger til at det ikke greit dersom dårlig lederskap går ut over feriekvaliteten til den enkelte, og man tvinges til å være på hele tiden.
Les også: Sjøfolk jobber 700 timer mer enn oljearbeidere i 2-4-ordning
1. Avklar på forhånd
Bolstad har flere råd til lederen og medarbeideren om en skal ta ferie. Det første rådet er at man må være realistisk til egen viktighet.
– Verden går faktisk videre selv om du ikke er der. Eller som det sies: «Stikk fingeren ned i vannet, trekk den langsomt opp og se hvor stort hullet er».
Bolstad anbefaler deg som skal ta ferie å avklare forventinger og hvordan dere skal kommunisere i den perioden.
– Avklar også forventning til respons. Er det sms, telefon eller epost som gjelder? Å bruke en halvtime i ny og ne for å lese seg opp på mail og svare på det man vil er noe helt annet. Å sende mail til noen som er på ferie er helt greit. Men ikke skap grunnlag for at den i andre enden føler forventningspress om å svare dersom ikke det er strengt nødvendig, sier Bolstad.
Les også: En av tre ingeniører måtte jobbe i ferien
2. Skru av push-funksjoner
Det kan være en ide å skru av epostvarslingen på mobiltelefonen hvis man er på ferie.
– Om du vil koble deg på, så sett av en tid som er styrt av det du gjør og dem du er sammen med på ferie - ikke av jobb. Vær selektiv med når, hvor og fra hvem du tar imot samtaler. Er det viktig, legger de igjen beskjed eller sender SMS, sier Bolstad.
Enkelte velger å ha en fraværsmelding på epost. Bolstads råd er å ikke invitere folk til å ringe deg eller sende melding hvis det haster i en slik melding.
– Dersom du opplever at noen kontakter deg uten at det er nødvendig, er det faktisk lov å be dem om å sende en mail eller kontakte noen andre som er på jobb. De fleste aksepterer og lærer av det, dersom det formidles på en hyggelig, konstruktiv måte.
Les også: Dette bør du spørre om på jobbintervjuet
3. Vær rettferdig
Det siste rådet som lederen i HR-Norge kommer er – alt med måte.
– Har du høy lønn, stor fleksibilitet og tidvis bruker arbeidstiden til private gjøremål, er det ikke helt urimelig å strekke seg litt ekstra når virksomheten har et problem. Det gjelder også i ferien. Men alt med måte.
Han påpeker at det hvis virksomheten forventer stor fleksibilitet av sine ansatte, er det rimelig å forvente at dette blir kompensert gjennom lønn, fleksibilitet eller på en annen måte.
Les også:
Hollywood-stjerner og millardærer satser på Silje