Mitsubishi gjør klart for bilmesse på hjemmebane senere denne måneden. I Tokyo viser den japanske produsenten for første gang konseptbilen PX-MiEV.
Mens i-MiEV er en ren elbil, er dette en stor, ladbar hybrid med firehjulstrekk.
Tre motorer
PX-MiEV er en plattform som Mitsubishi bruker til å demonstrere sitt nye plug-in-hybridsystem. Her består det av to elektromotorer, hver på 60 kW/200 Nm og en 1,6-liters bensinmotor som yter 85 kW/125 Nm.
Mitsubishi oppgir ikke batteristørrelsen, men lover over 50 kilometers rekkevidde på ren el. I denne modusen er det i utgangspunktet elmotoren på forhjulene som besørger framdriften.
Elmotoren på bakhjulene kobles inn på dårlig føre, altså når sensorene merker at forhjulene spinner.
Serie/parallell
Bensinmotoren kan fungere som et aggregat, i seriehybridmodus, når det begynner å bli lite energi igjen på batteriet.
Samtidig er forbrenningsmotoren også drivlinja (forhjulene), slik at PX-MiEV også har en parallellhybridmodus.
Bensinmotoren er mer effektiv enn elektromotorene på høyt turtall, og vil også bidra under kraftig akselerasjon.
Mitsubishi oppgir drivstofforbruket til «over 50 km/l» etter den japanske 10-15-testsyklusen, det vil si under 0,2 liter på mila på crossover-SUV-en.