MOTOR

Trenger hjelp til å selge framtidas bil

8. juni 2010 - 10:17
Vis mer

De tre første Toyota Prius plug-in har kommet til Norge. Men innen den ladbare Priusen kommer i ordinært salg om to år, trengs det avgifts- og brukerinsentiver mener Toyota Norge og får støtte av miljø- og bransjeorganisasjoner.

Vektstraff

På tross av at utslippet er helt nede i 59 gram CO2 per kilometer, en reduksjon med 30 gram fra dagens hybrid, vil Prius plug-in kun få 9 174 kroner lavere engangsavgift enn Priusen uten lading.

Årsaken er at den ladbare Priusen straffes for vekten som har økt med 130 kilo i forhold til den konvensjonelle Priusen.

– Jeg er i grunn veldig fornøyd med det norske avgiftssystemet for biler. Men det behøves justeringer. Dette er 130 kilo med utslippsreduserende teknologi som koster langt mer enn disse 9 174 kronene, sier direktør Lars-Erik Årøy i Toyota Norge.

Også Marius Holm, nestleder i Bellona, mener det vil være fornuftig å øke CO2-komponenten i engangsavgiften, samt endre knekkpunktet fra 120 gram til for eksempel 80 gram for nettopp å stimulere biler som en ladbar Prius. Og dessuten å sørge for fjerne det han kaller en raritet, nemlig at bilen blir avgiftsbelastet for å ha et avansert batteri.

– Dette er små justeringer av dagens avgiftssystem som det kun vil ta Finansdepartementet ei arbeidsuke å få til, slik at det er klart til de første plug-in-hybridene ruller ut, sier Holm.

Testprosjekt

Det er de tre norske bilene i Toyotas globale testprosjekt for ladbare hybrider som mandag ble tatt i bruk i Oslo.

600 biler skal testes i alt. 190 kommer til Europa, hvorav hele 100 kjører i det største enkeltprosjektet i Strasbourg i Frankrike.

Norge får tre av de ti bilene som kommer til Norden: Én bil til trafikketaten i Oslo kommune, én bil til Energi Norge mens Toyota Norge beholder en ladbar Prius selv.

Transnova har bevilget tre millioner kroner til det treårige prosjektet, som blant annet medfører at Transportøkonomisk institutt (TØI) bidrar med forskning. Toyota i Brussel leser av data for samtlige biler en gang i halvåret, og sender deretter materialet over til TØI som faktisk har ansvaret for alle de nordiske bilene.

– Det vi for eksempel skal se på, er hvorvidt brukerne velger å lade opp bilene på forhånd. Dessuten skal vi måle forbruk og utslipp fra slike hybrider i virkelig trafikk i motsetning til de teoretiske syklusene. Det tror jeg blir meget interessant, sier prosjektleder Rolf Hagman fra TØI.

Ti tusen om to år

Prius plug-in har på papiret et forbruk på 0,26 liter per mil og et utslipp på 59 gram CO2 per kilometer.

Ifølge Årøy vil utslippet være redusert med ti gram, til 49 g/km, når bilen kommer for ordinært salg i 2012. Han sier at det er forbedret effektivitet fra blant annet bensinmotoren og ikke større batteripakke og dermed større elandel i kjøresyklusen, som vil senke utslippene på den første kommersielle ladbare Prius.

– Dette er et testprosjekt, og det vil bli gjort små justeringer fram til lansering. Og da begynner man også å nærme seg fjerde generasjons Prius der det vil komme større forandringer, sier Årøy.

Toyota-sjefen forteller at det skal snaut ti tusen ladbare Priuser ut på det europeiske markedet i 2012. Hvor mange av disse som finner veien til norske forhandlere, tør han ikke si.

– Det norske markedet er på cirka to prosent, samtidig som vi er overrepresentert på Prius-salg med nærmere to tusen solgte biler i året. Jeg håper å i hvert fall ha 2-500 biler på veien i 2013, men mye avhenger altså av rammevilkårene, sier han.



Adgang til ladestasjoner

I tillegg til avgifter er rammevilkårene også et spørsmål om bruksinsentiver. Dagens elbiler har for eksempel adgang til kollektivfeltet og gratis parkering og lading på offentlige plasser.

Jøran Kallmyr, som er byråd for miljø og samferdsel i Oslo, går langt i å love de ladbare hybridene adgang til ladestasjonene, selv om disse bilene altså ikke har EL-skilter:

– Jeg ser på plug-in-hybrider som elbiler, sa Kallmyr på en paneldebatt i forbindelse lanseringen av de tre første ladbare Priusene.

Senere på dagen var Kallmyr med på å åpne verdens største offentlige ladeplass, med 50 nye ladestasjoner på Aker Brygge. Noe han og Oslo kommune fikk gratulasjoner for av panelet.

– Det er spesielt at store Toyota inviterer lille Oslo kommune inn i et slikt prosjekt. Jeg tror det er på grunn av vår bevisste holdning til elbil. Vi er nå på god vei til 400 nye ladestasjoner, sa Kallmyr.

Aker Brygge blir elbilmekka

Toyota: Miljøvennlig å bytte bil

Toyota har per i dag solgt nærmere 2,5 millioner Prius på verdensbasis. Så er spørsmålet hvor miljøvennlig det er om alle skulle skrote sin brukte SUV og anskaffe ladbar hybrid. Vel, Toyota hadde ikke vært bilselgere hvis de ikke hadde et svar parat på det spørsmålet:

Ifølge Toyotas beregninger har produksjon og logistikk knyttet til lage en ny bil et CO2-avtrykk på cirka 2,5-3 tonn. I det store bildet som Toyta benytter i regnestykket, vil en ny bil erstatte en 18 år gammel bil og i gjennomsnitt slippe ut 150 gram mindre CO2 per kilometer. Med en gjennomsnittlig kjørelengde på 14 000 kilometer i året, vil nybilen ha positiv nettobalanse allerede i sitt andre driftsår.

Ørsmå forskjeller

Selskapet har som kjent ikke satset på maksimal rekkevidde på strøm med sin ladbare hybrid. Dette er et kompromiss mellom rekkevidde, batteristørrelse og -pris, og hvor lang tid det tar å lade opp.

Les mer i saken: Toyota: To mil er nok el-rekkevidde

Sammenlignet med den konvensjonelle Priusen, er det på utsiden kun et ladeuttak som avslører at denne bilen er ladbar. Inne i kupeen er den eneste forskjellen at start/stopp-knappen er blå, samt at det er en ladeindikator som lyser når bilen er plugget i strømnettet.

Det er i tillegg noen nye funksjoner på kjørecomputeren, for eksempel muligheten til å se andelen kjøring på strøm versus forbrenningsmotor.

I tillegg har skjermen en småfjollete funksjon med trær, blomster og dyr som dukker opp jo mer strøm du benytter under kjøring. Den grafiske framstillingen av reduserte CO2-utslipp skal ifølge Toyota motivere brukerne til å benytte ladepluggen mest mulig.

De største forskjellene finnes i bagasjerommet. Her er bunnen i bagasjerommet hevet med noen centimeter. På den konvensjonelle Priusen er det et oppbevaringsrom under dette lokket. I plug-in-versjonen er all plassen tatt opp av litiumionebatteriet. Denne batteripakken er består av tre moduler.

Vektøkning pga. batteri

Prius plug-in har lagt på seg 130 kilo i forhold til den konvensjonelle hybriden, en økning fra 1 370 til 1 500 kilo egenvekt. 40 av kiloene kommer fra battericellene som veier 70 kilo i stedet for 30. Resten av vektøkningen kommer fra mer batterikjøling, mer kjølevæske, 220 V batterilader under sete, større vekselretter, mer kabling, varmepumpefunksjon og ekstra elektriske varmeelementer.

I kjøring har den ladbare Priusen altså en rekkevidde på 20 kilometer på strøm når batteriet er fulladet. Litiumionebatteriene er i stand til å yte mer effekt enn nikkelmetallhydridbatteriene i den vanlige Priusen, 42 kW mot 27 kW. Når det gjenstår cirka 15 prosent av batterikapasiteten, vil plug-in-hybriden gå over til standard hybriddrift, altså som dagens Prius.

Mens bensinmotoren i en vanlig Prius typisk vil slå inn ved rundt 50 kilometer i timen, klarer Prius plug-in 100 km/t med bare elmotoren i drift. Bensinmotoren slår inn kun ved maks akselerasjon. Og dessuten i nedoverbakker (dog uten forbrenning) dersom batteriene er fulladet, for å ha et sted å kvitte seg med strømmen.

Litiumionebatteripakken har gjort bagasjerommet 42 liter mindre, viser Fred Banggren som er leder for teknisk support og trening i Toyota Norge. Foto: Per Erlien Dalløkken

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.