TOULOUSE: Airbus trenger minst tusen nye ingeniører i løpet av høsten.
Det som nå utløser behovet for enda mer arbeidskraft hos flyprodusenten, er åpningen av sluttmonteringsfabrikken for A350 XWB samt videre utvikling av denne flytypen og A320 Neo.
Mange til Skandinavia
Bredbuksflyet A350 XWB fløy første gang 14. juni. Ei drøy uke etter jomfruferden bestilte SAS åtte eksemplarer av langdistanseflyet til erstatning for dagens A330-300 og A340-300.
A320 Neo er den remotoriserte utgaven av smalbuksflyfamilien A320.
I fjor flesket Norwegian til og bestilte hele 100 slike fly. SAS bestilte 30 av samme flytype i 2011.
Les også: Dette flyet kan tanke 12.000 liter vann på 14 sekunder
1.500 nye
Airbus har i skrivende stund 59.000 ansatte i 150 land. Både i 2011 og 2012 økte bemanningen med 5.000 netto årlig, og målet er å ansatte ytterligere 3.000 i år.
I starten av juni var halvparten av disse på plass, men det er altså fortsatt rundt 1.500 ledige jobber – de aller fleste av dem i Europa.
Airbussjef Fabrice Brégier forklarer at de i tillegg til Neo- og 350-programmene trenger kapasitet til å videreutvikle den største av smalbuksflyene, A321, og ikke minst den gamle langdistansetraveren A330.
Sistnevnte skal øke maks avgangsvekt til 242 tonn med de operasjonelle gevinster det gir, og er en flytype SAS har bestilt fire eksemplarer av i tillegg til de åtte A350.
Et annet utviklingsprosjekt på Neo, er den såkalte cabin-flex-løsningen på A321, altså det lengste flyet i serien.
Det går ut på muligheten for å trekke døra som i dag er i bakkant av vingen ytterligere litt bakover og muliggjøre hele 236 seter. Det gjør trolig flyet til en hard konkurrent for Boeings nye B737-9 Max.
– Det å skulle forbedre ytelsene på allerede effektive fly, burde være interessante utfordringer for ingeniører, mener Brégier.
Les også: Kongsberg trenger 40 nye rakettforskere
Dash tusen
Selv om det i sommer altså ble startet flytesting med A350, er det mye ingeniørarbeid som gjenstår. Både på den eksisterende varianten, A350-900, og ikke minst den største utgaven, A350-1000.
Ifølge direktør for A350-programmet, Didier Evrard, er den såkalte «Dash 1000» i rute til å settes i trafikk i 2017. Designen er frosset og målet er å ferdigstille første fly før utgangen av 2015 med første flygning året etter.
Sammenlignet med 900-varianten er A350-1000 forlenget med 6,89 meter (seks ekstra vinduer foran vingen og fem bak).
Maksimal avgangsvekt (MTOW) økes fra 268 til 308 tonn. Det krever modifisering av vingene, samtidig som at skyvekraften fra hver av de to Rolls-Royce Trent XWB-motorene oppgraderes fra 374 til 432 kN.
Les også: Dette flyet bruker mye mindre drivstoff
Sharklets overrasket
A320 Neo utstyres med nye motorer, samt skrog- og vingemodifikasjoner og nye flysystemer tilpasset de nye motorene.
Flytester har startet med Pratt & Whitneys PW1100G-motorer, mens CFM Leap-motorene etter planen skal starte testing til høsten.
Oppoverbøyde vingetupper (sharklets), som allerede er innført på dagens versjon (Ceo), har vist seg i virkeligheten å gi større besparelse enn flyprodusenten turte å love flyselskapene.
På en typisk A320-rute er drivstoffbesparelsen 4 prosent, versus 3,5 prosent som ble annonsert.
Flere fabrikker
Det vil behøves enda flere folk i årene framover når A320 Neo-serien skal settes i produksjon i den kommende fabrikken i Mobile, Alabama i USA.
Her er målet å knipe større markedsandeler enn dagens lite tilfredsstillende 15-16 prosent på det nordamerikanske markedet som nå står overfor en massiv utskiftningsbølge av passasjerfly. Airbus sikter mot 40-50 prosent markedsandel.
Den oppgraderte A320-en vil trolig også produseres ved Kina-fabrikken, opplyser Brégier som legger til at det Airbus er åpen for å etablere enda flere flyfabrikker, «for å komme nærmere kundene», selv om han understreker at det per i dag ikke finnes konkrete planer.
Til sammen produserer A320-fabrikkene i Hamburg, Toulouse og Tianjin 42 fly i måneden.
Les også: