INDUSTRI

Tretthetsbrudd i dieselrør førte til Nordlys-brann

 

LØS: Her sto dieselpumpen som SHT mener er opphav til brannen ombord på Nordlys. Løse bolter kan ha medført materialtretthet i et dieselrør. Olje sprutet ut på indikatorkran som hadde temperatur på over 220 grader, og som dermed satte i gang brannen.
LØS: Her sto dieselpumpen som SHT mener er opphav til brannen ombord på Nordlys. Løse bolter kan ha medført materialtretthet i et dieselrør. Olje sprutet ut på indikatorkran som hadde temperatur på over 220 grader, og som dermed satte i gang brannen. Bilde: Tore Stensvold
17. sep. 2012 - 14:00

Brannen oppsto 15. september i fjor under innseilingen til Ålesund og førte til voldsom røykutvikling.

To besetningsmedlemmer omkom og to kom alvorlig til skade i brannen. Fartøyet hadde 207 passasjerer om bord da ulykken inntraff.

Statens havarikommisjon legger fram den foreløpige rapporten i forbindelse med ettårsmarkeringen av brannen. Den endelige rapporten er ventet våren 2013, melder NRK.

Les også: Strid om årsaken til Nordlys-brannen

Ett minutts stillhet

Lørdag ble de omkomne minnet med ett minutts stillhet. De pårørende er også invitert til denne ukens seilas med Nordlys.

I forbindelse med ettårsdagen sendte administrerende direktør i Hurtigruten brev til alle passasjerer og ansatte som var om bord da brannen brøt ut.

Kommisjonen har ved flere anledninger pekt på diesel som ble antent av varme flater som brannårsak. Den nye rapporten inneholder nye nyanser i beskrivelsen av årsaken til at diesel sprutet ut.

Mens det tidligere har vært pekt på en løs pumpe, skriver havarikommisjonen nå at diesellekkasjen mest sannsynlig var forårsaket av utmattingsbrudd i drivstoffrørene tilknyttet en drivstoffpumpe.

– Det har vært tretthetsbrudd i et rør, og dieseltåke har blitt antent av varme flater, forteller kommunikasjonsdirektør Ragnar Norum i Hurtigruten til NRK.

Les også:

Nordlysbrannen: Løse bolter og sprekk i dieselrør

Nordlys-brann kan skyldes oljelekkasje  

Avdekket flere feil

Statens havarikommisjon har gjennomført målinger også på søsterskipet til Nordlys. Her ble det avdekket flere varme overflater som var i stand til å antenne dieseltåke.

Temperaturene kom langt over 220 grader celsius under normal drift. I henhold til nasjonale og internasjonale bestemmelser skal overflater som overstiger 220 grader være isolert, heter det i rapporten.

– Vi har fortløpende utbedret dette, både på Nordlys og alle de andre relevante skipene i flåten vår. Og når det gjelder Nordlys har den fått oppgraderte motorer og det elektrisk anlegget ved motorene er skiftet, sier Norum.

Les også:

Fiskerstrand får Nordlys-jobb

Nordlys i dokk

Tetter Nordlys med magnetmatter  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.