Ingeniørforeningen har levert sin høringsuttalelse til Nasjonal Transportplan og er ikke nådig i sin beskrivelse av situasjonen. Foreningen har kun regnet seg fram til effekten av den største økonomiske rammen på 45 prosent mer penger enn i dag.
– Hvis det legges til grunn en politisk ambisjon om å øke rammen for samferdselssatsingen med 45 prosent, kan en slik økning ved første øyekast virke betydelig, men RIFs gjennomgang viser at økningen kun bidrar til å opprettholde dagens standard. RIF mener derfor det er feil å kalle en slik satsing et løft, heter det i høringsuttalelsen.
Jernbanen blir ikke bedreLes også:
Underinvestering
Foreningen mener det har vært en «underinvestering» i samferdsel i mange år, spesielt på vei og jernbane.
– I tillegg har det vært et veldig stort vedlikeholdsetterslep, sier administrerende direktør Liv Kari Skudal Hansen i RIF.
Gardermoen sikter mot 65 millioner passasjererLes også:
Tar igjen forfallet
Direktør Lars Aksnes i Vegdirektoratet innrømmer at det ikke er planlagt så mange nye store veiprosjekter i forslaget til ny transportplan fordi man satser på å ta igjen forfallet samt transport i byene.
– Det er en stor vridning av pengebruk til drift, vedlikehold, forfall og byområder. Det er her vi får problemene og befolkningsveksten, sier han.
Les også: – Den som har mest makt over klimaet i regjeringen er statsministeren. Og nest mest har jeg.