Det amerikanske selskapet Better Place har ambisiøse planer for elbilinfrastruktur.
Går alt etter planen, skal rundt 200 millioner euro skaffes til veie for å bygge mellom 40 000 og 50 000 ladestasjoner og stasjoner for batteribytte i Norge innen 2012.
– Vi er på jakt etter strategiske samarbeidspartnere og investorer. Målet er å etablere et selskap som kan stå for byggingen av infrastrukturen innen utgangen av året. Vi snakker med energiselskaper, sier direktør for forretningsutvikling, Hans de Boer, til Teknisk Ukeblad.
Dong investerer i Danmark
Hvilke selskaper han er i prat med, vil han ikke si før en avtale er på plass. I Danmark har selskapet inngått en avtale med energigiganten Dong.
Totalt har de to selskapene lagt 103 millioner euro i potten, og en ny emisjon i samme størrelsesorden er på trappene.
– Danmark har omtrent like mange biler, men en annen geografi enn Norge. Jeg tror vi må investere litt mer enn dette i Norge, men ikke mye. Det er antall biler som er viktig, ikke geografien, sier de Boer.
En infrastrukturkamp om det voksende elbilmarkedet er på trappene. Når tusener av Think, Buddy, Reva og andre elbiler skal rulle rundt på veiene, må de kunne få ny strøm og det fort. Better Place vil plassere ut tusenvis av ladestasjoner over hele landet hvor folk parkerer i flere timer. Systemet blir ikke like godt mottatt av alle.
Tviler på Better Places
– Det i dag er over 1,1 millioner punkter som elbiler kan lades på rundt omkring. Better Place har et spesielt system som gjør at du må lade på deres stasjoner. Vi mener at her må det standardiseres, sier Egil Mollestad, teknologidirektør i Think.
– Det blir som å bygge en bensinstasjon hvor bare noen få kan fylle. Det er mye positivt i det Better Place gjør, men her må det være løsninger som kan brukes om du kjører RenaultNissan, Buddy eller Think, legger han til.
Vanskelig med batteribytte
I neste fase vil selskapet få elbilistene til å skifte ut de brukte batteriene med fulladede batterier på spesielle byttestasjoner. Dette krever standardiserte batterier for alle biler som er med på en slik ordning.
I Norge er det mange som har liten tro på at slike utskiftbare systemer vil slå igjennom i markedet. Batteriene er store og veldig integrert i bilens konstruksjon.
– Skal du lage en stasjon som automatisk skifter ut dette, må alle fabrikker i prinsippet standardisere bilene sine. Noen har batteriet i midten, noen har det foran og noen bak. Det er forskjellige typer batterier med forskjellige typer kjøling. Det er ikke som et lommelyktbatteri hvor du bare kan ta ut og sette inn nye batterier, sier han.
– Det er mange aktører som har mer tro på hurtiglading. Det er kamp om hvilken teknologi som går av med seieren, sier seniorøkonom John Magne Skjelvik i Econ, som nylig har levert en rapport til Statens forurensningstilsyn om lavutslippskjøretøy i Norge frem mot 2020.
Avhengig av bilprodsentene
Hans de Boer avviser at ladestasjoner ikke kan brukes av alle bilmerker. Alt de trenger er en id-brikke i bilen.
– Det er ikke viktig hvilken bil du har, det kan være en vanlig elbil, en plug-in-hybrid, men når vi kommer til batteribytte, må det være kompatibelt.
RenaultNissan er alt i gang med å produsere en versjon av sin Laguna, hvor batteriet kan byttes ut på en av Better Places byttestasjoner. Selskapet er i samtaler med andre bilfabrikker om det samme.
– Vi ser på oss selv som en operatør som skal sørge for at det er god infrastruktur til stede. Men vi er avhengig av at produsentene tilpasser sine modeller. For å få til batteribytte må man ha noe felles design. Vi tror flere vil følge etter RenaultNissan, sier han.
Teknologi holder oversikt
En avansert programvare-løsning gjør at kunden betaler for strømmen de bruker, mens Better Place eier og forvalter batteriene.
Forbrukerne leaser batteri og betaler per kilometer. Ladeteknologien baserer seg på et smartsystem med en programvare som kommuniserer med det sentrale systemet til Better Place. De kan hjelpe bilistene å planlegge reisen. Når må batteriet lades, og hvor kan det byttes?
– Vi kan også styre strømmen slik at ikke alle biler i et område lades samtidig hvis det ikke er behov for det. Vi har en algoritme som forteller hvilke biler som trenger lading mest, men samtidig kan brukerne overstyre systemet, sier de Boer.
– Fjerner barrierer
Forsker Bjørn Brunstad ved BIs Senter for Klimastrategi mener Better Place gjør det helt riktige ved å fjerne barrierer som kunder måtte ha for å kjøpe elbil.
Brunstad mener noe av det viktigste for å lykkes med elektrifisering av transportsektoren, er infrastruktur og helt nye forretningsmodeller rundt elbilen.
– Better Place er de første jeg har sett som tenker på det. De fjerner de viktigste barrierene kundene har for å kjøpe elbil, sier Brunstad.
Det handler om investeringskostnaden i ny elbil som skyldes at batteriene er dyre, risikoen knyttet til hvilken teknologi som vil vinne frem og den begrensede rekkevidden.
– Kostnaden og teknologisrisikoen løser Better Place ved at de eier batteriet og du betaler for kjørelengde. Du trenger ikke tenke på reparasjoner og vedlikehold. Batteribytte er en utfordring. Det problemet gjenstår det fortsatt å se om de klarer å løse, sier Brunstad, og viser til at det kreves et stort apparat for å håndtere den store mengden med batterier som trengs for å forsyne ulike typer elbiler.