– Jeg er redd regjeringen er i ferd med å styre tilbake til sitt opprinnelige standpunkt fra 2007 med tildekking av kvikksølvet som metode, sier Sortevik til NTB.
Fiskeriminister Lisbeth Berg-Hansen (Ap) sto fast ved beslutningen om å utsette hevingen av ubåten da hun møtte til høring i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité tirsdag. Statsråden understreket at det er på grunn av sikkerhet og ikke økonomi at hevingen utsettes.
– Jeg mener det ville være uansvarlig å gjennomføre hevingen, sa hun.
– Tar feil
Saksordfører Sortevik sier komiteen vil avgi innstilling om saken 25. mai, men medgir at det går mot utsettelse av hevingen.
– Jeg tror fiskeriministerens syn vil bli banket igjennom, selv om vi vil gjøre vårt beste for å overbevise regjeringspartiene om at hun tar feil, sier Frp-representanten.
Under komitéhøringen viste fiskeriministeren til en rapport fra Dovre Group og Transportøkonomisk institutt som anbefaler ny anbudsrunde om hevingen av vraket.
Ifølge Berg-Hansen må spørsmålet om heving utredes nærmere, og i den forbindelse mener hun også tildekkingsalternativet må vurderes på nytt.
– Hevingen har vært utredet i mange år. Det blir veldig tungt dersom Dovre-rapporten skal danne grunnlaget for alt som skjer videre i denne saken, sier en skuffet Ap-ordfører Kristin Handeland på Fedje til NRK.
– Haster
Frps Arne Sortevik mener det haster å få hevet den tyske ubåten, slik at det miljø- og helseskadelige kvikksølvet kan fjernes en gang for alle.
– Hensyn til lokalbefolkningen i regionen er viktig. Regjeringen bør gå videre med det oppdraget Mammoet foreløpig har fått, slik at heving og fjerning kan gjennomføres sommeren 2011, sier han.
Selskapet Mammoet, som i utgangspunktet vant anbudet om hevingen av ubåten, mener den foreslåtte hevingsplanen absolutt er gjennomførbar og viser til uttalelser fra Det Norske Veritas og Lloyd’s Register.
I den opprinnelige rapporten fra TØI og Dovre Group heter det at prosjektet ikke er tilstrekkelig forberedt, og at det foreligger meget høy risiko knyttet til arbeidsomfang, kontraktsforhold, kostnader og styringsevne.
– Det er dermed tvil om prosjektet kan styres på en tilstrekkelig kontrollert måte, noe som er uheldig også i forhold til sikkerhet og miljø, står det i rapporten.
Den tyske ubåten U-864 skulle til Japan med krigsmateriell, men ble senket av en britisk ubåt utenfor kysten av Fedje 9. februar 1945. Om bord skjuler det seg over 65 tonn flytende kvikksølv.
Vraket av ubåten ble funnet i 2003 og etter mye fram og tilbake besluttet regjeringen i 2009 at ubåten skulle heves. (©NTB)