Det er bare tre år siden sist. I kveld gikk tu.no igjen til topps og fikk utnevnelsen Årets nisjenettsted.
Mediebedriftenes landsforening står bak Årets Mediepriser, der fagjuryer kårer vinnere innen forskjellige mediekategorier både for trykte medier og digitalt.
I år var tu.no nominert i klassen "Årets nisjenettsted" sammen med Forskning.no, Krsby.no, Morgenbladet Portalen, Nrksuper.
Prisfesten fant sted på utestedet Rick's i Bergen, i tilknytning til Nordiske Mediedager. Og tu.no gikk altså til topps i sin kategori.
Begrunnelsen
Juryen skriver i sin begrunnelse:
«Dette er et villet produkt med tydelige prioriteringer. De har en klar og tydelig visjon om hvor de skal og bruker alle nye hjelpemidler på veien.
Med et større fokus på nyheter og samfunnsnyttige historier, åpner de sin verden for massene og blir et nisjenettsted for en større del av befolkningen.»
Antall mediepriser er kraftig redusert fra i fjor til i år. Det gjør TU-redaktør Svein-Erik Hole ekstra fornøyd med utnevnelsen.
– Jeg er kjempefan av NRKsuper, og tenkte at de var en sterk konkurrent. Samtidig synes jeg prisen er fullt fortjent. Vi har mange flinke journalister og en god reportasjeledelse som gjør at vi har et tydeligere fokus enn før, sier Hole.
De viktigste sakene
– Hvorfor blir tu.no Årets nisjenettsted bare tre år etter forrige gang?
– Sist fikk vi prisen for å ha gjort mye riktig for å nå et større publikum med seriøst teknologistoff. Vi hadde gått fra å være et lite nisjenettsted til å femdoble trafikken. Nå er begrunnelsen at vi leverer journalistikk som er viktig for samfunnet. Det er en veldig hyggelig utvikling, sier Hole.
Hole mener juryen treffer godt med begrunnelsen.
– I dag fokuserer vi mer på kvalitet over kvantitet. Vi henviser småsaker til TU Live og bruker journalistenes tid på de viktige teknologisakene som ingen andre redaksjoner dekker. Det blir lagt merke til, sier Hole.
Andre priser
VG vant prisen for Årets nasjonale nyhetsnettsted, mens Nordlys.no ble Årets lokale nyhetsnettsted.
Når det kommer til trykte medier ble Adresseavisen kåret til Årets avis, mens Det nye fikk prisen for Årets magasin.
Alle medieprisene kan du se her.