Tesla-gründer Elon Musk har tidligere lansert ideen om et transportsystem for personer mellom byer som kan minne om rørpost.
Nå vil det nystartede selskapet Hyperloop Transportation Technologies Inc bygge en prototype av transportsystemet Hyperloop i løpet av 2015.
Selskapet er foreløpig en dugnadsgjeng av riskovillige teknologer og småinvestorer. Bak selskapet står inkubatoren Jumpstartfund i California, som kastet seg på Tesla-gründerens ville transportidé da den ble lansert i august.
Les om Musks idé: Slik kan vi reise på luftputer i 1100 kilometer i timen
Ingeniørtopper
I toppen av selskapet er blant Dr. Marco Villa, tidligere romferdsdirektør fra SpaceX og Patricia Galloway, ex-president for det amerikanske forbundet for bygningsingeniører og tidligere styremedlem av det amerikanske forskningsrådet.
– Mulighetsstudien er gjennomført. Nå holder vi på å bevege oss mot konseptuelt design, sa Galloway nylig til FoxNews.com.
– Dette likner hva Concord betydde for flytransport. Dette vil revolusjonere måten vi transporterer folk fra by til by, fortalte hun til Fox.
Galloway har tidligere jobbet med spektakulære prosjekter som utvidelsen av Panama-kanalen, flomvern rundt Venezia og Londons gigantiske kollektivutbygging Crossrail.
Svever på luftputer
12. august publiserte Tesla-sjef Elon Musk et 57 siders dokument der han beskrev Hyperloop, et nytt konsept for å transportere folk mellom store byer. Kort fortalt går konseptet ut på å frakte folk i kapsler som svever på luftputer i rør med kraftig undertrykk.
Konseptet vil redusere reisetiden mellom Los Angeles og San Fransisco ttil 35 minutter, ifølge Musks dokument.
Musk har selv sammenliknet luftputeteknologien med teknologien som får en puck på et airhockey-bord til å sveve, gitt at pucken selv og ikke bordet hadde laget luftputen.
Les også: Norges nye veiforbilde har 2178 km motorvei, 93 mrd. i gjeld
Dugnad
Kapital er imidlertid et ømt punkt, ifølge FoxNews. Både Galloway og Villa jobber foreløpig frivillig med konseptet.
Crowdsourcing og crowdfunding er sentrale virkemidler for å gjennomføre prosjektet.
Inkubatoren Jumpstartfund i California, som har utviklet en digital plattform for å koble gode ideer med risikovillig kapital, tok tak i Musks planer allerede i slutten av august, melder nyhetbyrået AFP.
Det er herfra selskapet Hyperloop Transportation Technologies Inc springer ut. Navnet på selskapet var resultatet av en avstemning på nettsidene til Jumpstartfund.
Les også: Intercity skal bygges for 250 km/t. Men her må togene uansett kjøre i halv fart
Jakter risikokapital
Selskaper eller personer som bidrar til utviklingen av Hyperloop-konseptet, vil få eierandeler i prosjektet. I tillegg til dugnadskapital og dugnadsinnsats, er selskapet også på jakt etter mer tradisjonell risikokapital.
– Vi tror at verden er full av gründere som har gode ideer, men som ikke har tiden eller ressursene til å virkeliggjøre dem, fortalte administrerende direktør for Jumpstartfund, Dirk Ahlborn til AFP. Han fungerer også som administrerende direktør for i Hyperloop Transportation Technologies.
Fire delprosjekter
Et sted mellom 30 og 50 personer skal i de neste månedene jobbe med prosjektet, melder Forbes.
Jumpstartfund-prosjektet har så langt brutt prosjektet opp i fire delprosjekter med hver fire grener. Alt fra utformingen av kapselenes kompressorer til produksjon av rørene kapselene skal sendes i.
Les også: Vil bytte ut alle bomstasjoner med GPS-måling
Datasimulerte ideen
Flere anerkjente selskaper har grepet fatt i ideen til Musk.
Et av selskapene som også har vist interesse for Hyperloop-konseptet, er selskapet bak det anerkjente analyseprogrammet Ansys. De har datasimulert ideen til Musk og mener den med enkelte justeringer kan virke, ifølge Forbes.
Et annet selskap som har vist interesse, er Glocal som blant annet har samarbeidet med Boeing om avanserte materialer som er brukt i Boeing 787.
Autodesk har foreslår en løsning der en slags strikkemaskin strikker rørene til Hyperloop av karbonfiber på stedet, skriver Bloomberg.
Villa forteller til Forbes at de har en rekke folk som er villige til å jobbe fulltid med prosjektet. Målet er i første omgang å raffinere planene i et nytt dokument som bør være ferdig til våren. Etter dette ønsker de å utvikle en prototype i løpet av 2015.
Les også:
Svenskene har bygget for 200 km/t. Det er bare for Norge å koble seg på