Bare i Region vest (de tre vestlandsfylkene) beløper rehabiliteringsbehovet seg til nesten 4 milliarder kroner, og i Region øst er behovet rundt 1 milliard, skriver Nationen.
Vegdirektoratet og de andre regionene vil ikke oppgi sine tall til avisen.
Kartlegging
Med mer enn 500 tunneler har de tre vestlandsfylkene desidert flest tunneler her i landet. Legger vi veksten i etterslepet her til grunn, har oppgraderingsbehovet på landsbasis steget til 6,9 milliarder kroner.


Statssekretær Lars-Erik Bartnes (Sp) i Samferdselsdepartementet innrømmer at den foreløpige oversikten ikke er så god som han ønsker.
– Vi har satt i gang et omfattende kartleggingsarbeid, der det også utvikles en ny beregningsmodell, sier han.
Nye krav
Det meste av oppgraderingsbehovet skyldes generelt forfall samt nye EU-krav som skal være innfridd innen 2019.
– Svært mange av de norske tunnelene ble bygd på 80- og 90-tallet. Kravene til standard var mye enklere da, sier prosjektleder Ruth Haug ved Statens vegvesens tunnelskole.