Statens Vegvesen har inspisert nær alle tunnelene i Norge, og avdekket at tilstanden til mange av tunnelene er svært dårlig.
- Det er et betydelig forfall i tunnelene, og vi har varslet departementet om dette, sier trafikkdirektør Ole Christian Torpp i Statens Vegvesen til VG.
Alle ikke sjekket
Ekstra bolter og andre sikringstiltak til en verdi av 300 millioner kroner må til for å utbedre sikkerheten.
Tunneltilstanden kommer fram i en statusrapport som veivesenet har utarbeidet på bakgrunn av raset i Hanekleivtunnelen 1. juledag 2006.
Tidkrevende
Så langt er 881 av 978 tunneler inspisert. Men de vanskeligste tunnelene gjenstår. 94 tunneler med hvelv gjenstår, fordi kontroll av disse tunnelene er ekstra tidkrevende.
Tunnelkontrollene har tatt svært lang tid. Opprinnelig skulle alle landets tunneler vært sjekket innen 31. mars i fjor.
Les også:
Hvor mange tunneler som skal utbedres er ikke klart, men vegvesenet har avdekket flere tunneler som har "særskilte utfordringer":
- Grimstadporten og to tunneler på Tinnsjøveien trenger ekstra sikring i Region Sør.
- Uførotunnelen på Stord er stengt i påvente av ekstra sikringsarbeid.
- Ekstra sprøytebetong må fjernes i flere tunneler.
I tillegg jobber veivesenet med å utrede behovet for opprustning og ettersikring av flere tunneler på Vestlandet.
Frykter ikke ny ulykke
25 meter av tunneltaket raste ned i veibanen under Hanekleivhendelsen 1. juledag i 2006. Tilfeldigheter gjorde at ingen ble skadet. Men Torpp frykter ikke en ny Hanekleivulykke.
- Nei, det gjør jeg ikke. Vi har hatt en gjennomgang av tunnelene og har ikke sett ting som tilsier at vi skal oppleve det samme som vi gjorde i Hanekleivtunnelen, sier Torpp til avisen.
Tidligere veidirektør Olav Søfteland valgte å gå av før tiden som følge av Hanekleiv-saken.
Les også: