3D-tv og internettkoblede tv-er (smart-TV-er) har vært tv-produsentenes store satsingsområder de siste årene. På de store elektronikkmessene IFA og CES har det i stor grad handlet om dette når produsentene har vist fram sine nyvinninger.
Men satsingen ser ikke ut til å ha nådd norske TV-selgere.
Det kommer fram i Teknisk Ukeblads test av elektronikkjeder, der vi har spilt interesserte tv-kunder hos de store kjedene i hele høst.
Har hull
I cirka halvparten av tilfellene bommet selgerne på 3D-spørsmål. I to av tre tilfeller feilet de på smart TV-relaterte spørsmål om støtte for ulike videoformater og tilgangen på applikasjoner (apps). I tillegg avdekker testen kunnskapshull når det gjelder støtte for Java, Flash samt betydningen av antall Hz.
- En Lefdal-ekspeditør fikk spørsmål om aktiv kontra passiv 3D. Et ankepunkt mot passiv 3D er at det ikke gir 3D-bilder i full-HD-kvalitet. Men selgeren sa at også passiv 3D gir full HD-bilder.
- En Elkjøp-ansatt sa 100 Hz er godt nok. "100 Hz holder også for 3D", var svaret. Sannheten er at man trenger dobbelt så mange Hz for 3D som for 2D.
- En Expert-representant ble perpleks da vi lurte på hvilke videoformater vi kunne se med nettleseren i tv-en han anbefalte. Han avslørte at han ikke visste noe som om dette. "Du bør koble pc-en til tv-en med kabel", sa han.
- En annen Expert-ansatt imponerte ikke når det gjelder info om medfølgende apps i tv-en han ville selge oss. "Dette vet jeg ikke så mye om", sa han rett ut og begynte å sjekke saken på Experts nettsider.
Elektronikkbransjen svarer: Bransjen: Produktene er så kompliserte
Se resultatene: Lefdal gjør det best
Støtte
Vi fikk servert mye rart i løpet av våre besøk i elektronikkbutikkene. Men det handlet ikke alltid om manglende kompetanse. Vi opplevde at selgere ikke kom med hele sannheten før vi presset dem litt.
I en Expert-butikk sa selgeren at tv-en støttet alle kjente videoformater. Men da vi spurte konkret om støtte for formater som Mkv og Avi, medgikk han at tv-en ikke støttet formatene. Det samme skjedde da vi spurte om støtte for Flash og Java.
Samme erfaring gjorde vi hos Lefdal. Der fikk vi også vite at tv-en støtter alle videoformater samt Java. Da vi lurte på om det betød at den støtter NRKs nett-tv og nettbankbruk, kom sannheten frem.
Det virker som selgerne satset på at vi ikke hadde peiling, slik at de kunne få oss til å tro at tv-en hadde det vi ba om.
Heldigvis traff vi også på enkelte selgere med suveren TV-innsikt. Flere var nyanserte og ærlige. Hos Lefdal fikk vi vite at "det ikke er så enkelt å sammenlikne antall Hz, siden det er flere måter å beregne Hz på. Enkelte produsenter bruker dessuten triks for å kunne oppgi høyere Hz-tall".
En kollega hos Elkjøp sa det slik: "Det viktigste er kvaliteten du opplever, ikke hvilke tall som er oppgitt".
Les også: Altibox gir kundene TV på alle skjermer
Bommet
Testen viser at TV-selgerne kjenner til de mest elementære faktorene ved tv-ene de skal selge. De kan den grunnleggende teknologien knyttet til LED-tv og ulike typer LED-belysning.
Men enkelte feilet også på de enkle spørsmålene. Ved flere anledninger fikk det hele et komikkens skjær over seg.
- En ivrig Elkjøp-selger strenet rett bort til en tv han ville selge. "Dette er en LED-tv som bør passe for deg og ditt bruk", sa han. Dette var en sannhet med sterke modifikasjoner. Tv-en var nemlig en eldre LCD-tv, ikke en LED-tv.
- En Euronics-selger fikk problemer da vi spurte om kant-LED kontra bak-LED. Han sa rett og slett at det ikke finnes bak-LED-TV-er lengre, og at de var på markedet kun i en kort periode. Han mente at fordelen var at "fargene skulle vært bedre".
- En blid SIBA-ekspeditør redegjorde med tilsynelatende sikkerhet for hva LED-teknologi er. Da vi ville vite hvilken LED-teknologi han anbefalte, ble han satt ut. LED-dioder bak eller i kanten av skjermen? Det viste seg at selgeren ikke en gang visste hva kant- og bak-LED er.
BILDESERIE: TV-nyhetene på IFA
– Trist
Torkel Aamot Thoresen, teknologisjef i Telenor Satellite Broadcasting, har inntrykk av at tv-kompetansen i elektronikkjedene er bedre enn før. Men noe ser ut til å ha skjedd.
– Vi vet ut fra egen erfaring at det kan være store kunnskapshull hos selgerne i de store kjedene, men inntrykket er at dette har bedret seg en god del de siste årene. Men tv-ene på markedet blir stadig mer kompliserte. De har ny funksjonalitet som kan være vanskelig å sette seg inn i, men funksjonaliteten kan ha stor verdi for brukeren hvis den brukes riktig, sier han.
Han mener dette særlig gjelder tv-er som kan kobles til nettet.
– Ja, det gjelder spesielt tv-er som kan vise video og annet innhold fra internett. Her er det viktig at forbrukerne får god og riktig informasjon i butikkene, og det er trist å se at dette ikke er tilfelle i dag, sier Thoresen.
– Bør rydde opp
Ingeborg Flønes, Forbrukerrådets direktør for forbrukerservice, ber bransjen skjerpe seg.
– De bør nå ta tak i problemene og se om de kan gjøre ting annerledes fremover, sier hun.
Får kundene god nok informasjon, må elektronikkjedene slite med færre klager og tvistesaker, ifølge Forbrukerrådet.
– Derfor vil de tjene på bedre opplæring. Som forbruker forventer du jo at selgerne har god nok kjennskap til produktene de selger, sier Flønes.
Les også: Lefdal gjør det best