3D-TV har vært TV-bransjens hellige gral de siste årene. Det har vært nyvinningen som skal hindre opprettholde og helst øke salget av TV-er i et marked som begynner å bli mettet.
Til tross for dette anbefaler ikke alle TV-selgerne et 3D-innkjøp.
Det viser Teknisk Ukeblads TV-selgerne kan for lite om TV til selgerne i de store elektronikkjedene.
En opptelling viser at ekspeditørene delte seg i tre grupper: Anbefalerne, fraråderne og de nøytrale.
Gimmick
Flest anbefalte kjøp av TV med 3D, men nesten like mange advarte mot kjøp eller sa at 3D ikke er nødvendig. Og nesten like mange sa at det var opp til kunden å ta avgjørelsen.
Gruppene er noenlunde jevnt fordelt mellom de ulike elektronikkjedene.
"Det er en gimmick", sa en Expert-selger. "Foreløpig er det en gimmick", het det hos Euronics. "Det er mest en kul ekstrafunksjon foreløpig", fikk vi vite hos Lefdal. "Det er nok for spesielt interesserte", fortalte en selger hos Elkjøp.
Blant de anbefalende fikk vi vite dette:
"Det er ikke bare en gimmick", het det hos Lefdal. "Nesten ingen LED-TV-er i dag kommer uten 3D", sa en annen Lefdal-representant. "Det følger gjerne med", sa en Elkjøp-ansatt. En kollega hos Expert sa at "3D er framtida - det kommer mer og mer innhold i 3D".
Bransjen: Produktene er så kompliserte
Arild Hellgren, tidligere teknologidirektør i NRK, er ingen tilhenger av 3D.
– 3D er foreløpig en gimmick. Det er ikke en modent produkt. Fabrikantene måtte finne på noe for at folk skulle bytte TV, og da satset de på 3D, sier han. Hellgren peker på manglende innhold.
– Så langt finnes det knapt 3D-innhold. For å produsere 3D-sendinger, må du ha dobbelproduksjon. Det gjør baoverkompatibilitet, slik det er med HD-sendinger, nesten håpløst. I lys av dette ville jeg ikke lagt penger i 3D i dag. Unntaket må være hvis du spiller mye spill, sier Hellgren, som sier at mange TV-er i dag er 3D-TV-er.
Canal Digital har nylig etablert en egen kanal for 3D-TV. Det var her den første landskampen i fotball (Norge - Kypros) ble sendt i 3D.
Derfor er det ikke overraskende at Telenor, som eier selskapet, taler varmt for 3D-kapable TV-er.
Se det i 3D
– Det er generelt mye spennende innhold på gang som kan gi nye TV-opplevelser. Det vil alltid komme nye og bedre TV-er, men hvis man skal kjøpe TV nå, bør den nok være 3D-klar. Hvis ikke, er sannsynligheten stor for at du vil angre i framtida, sier Torkel Aamot Thoresen, teknologisjef i Telenor Satellite Broadcasting.
Stiftelsen Elektronikkbransjen er som ventet også positiv til 3D-TV-er. Administrerende direktør Synnøve Bjørke sier det slik:
– Det er feil at 3D er en gimmick. Da ser de for seg at man skal ta briller på nesen for å se Dagsrevyen. Dagsrevyen egner seg sannsynligvis best i 2D. 3D egner seg når innholdet er produsert i 3D. Jeg har for eksempel sett Avatar i 3D på 3DTV og synes det er formidabelt, sier Bjørke. Hun fortsetter:
– I 2010 var det kun produsert 20- 30 3D-HD filmer, mens det i år er planlagt det dobbelte. Noen få distributører tilbyr 3D direkte til deg. Innholdet er til dels oppskalert 2D. Kvaliteten er med andre ord ikke i Avatar-kvalitet. Det som kommer til uttrykk her, er kanskje en usikkerhet i handelen når det gjelder 3D, sier Bjørke.