Her hjemme er nok Thales mest kjent for det elektroniske billettsystemet Skrinlegger Flexus-kortet – et kostbart og dårlig planlagt prosjekt hos hovedstadens daværende kollektivselskap Oslo Sporveier. Thales Frankrike var leverandør.
Nå har konsernet endret leveransemodell, der Thales Norge er lokal leverandør som henter kompetanse fra de ulike avdelingene i Europa og Canada.
Norske Thales med 200 ansatte stammer fra tidligere STK og Alcatel med kjernekompetanse i kryptert kommunikasjon. Forsvaret og Nato er storkunder.
Les også: Investerer en milliard i teknologi som kan bli skrotet
Norsk utgave
Tyskland har kompetanse på interlocking og utvikler nå norske versjoner.
De første oppdragene er strekningen Sandnes–Stavanger og Gandal godsterminal i Rogaland. Dette er ganske nye anlegg der ABB tidligere ikke fikk godkjent sitt signalanlegg Vraker Merkur . I tillegg skal Høvik stasjon i Bærum oppgraderes i forbindelse med bygging av nytt snuspor.
I signalanlegget inngår blant annet Får ny teknologi etter 80 år , som skal plasseres i stort antall langs sporet. Disse registrerer tog inn og ut av blokkene, det vil si deler av en jernbanestrekning.
Denne informasjonen formidles til trafikksentralen via interlocking – eller sikringsanlegg. Også nye signalmaster med led-lys skal monteres.
Les også: Derfor tar det åtte år å bygge 10 kilometer jernbane
It-utfordringer
Her er det flere it-utfordringer.
– Det automatiske kontrollsystemet ATC sørger for å stoppe tog som passerer rødt lys. Her må vi lage et grensesnitt mot vår interlocking. Digitale meldinger skal gå mellom akseltellerne og sikringsanlegget, og vi må også sørge for at det er kommunikasjon mellom de gamle og våre nye sikringsanlegg, forklarer Bo Heine Eriksen, ansvarlig for signal- og banesystemer hos Thales Norge.
I tillegg skal det utvikles et system for å oppdage skred på sporet. Og man jobber med å innføre mobile digitale nøkler som skal gjøre det enklere å koble ut kjørestrøm under vedlikehold langs linjen.
Utviklingsarbeidet pågår frem til akseptansetest neste sommer. Oppgaver skal i økende grad overføres til Norge.
Rammeavtalen med Jernbaneverket går over ti år med support i i 25 år.
Les også:
Slik kan det bli bedre flyt i togtrafikken
– Alt som går på skinner vil bruke mindre energi