Det er et erfarent team som gikk av med seieren. Schuwerk forteller at hans firma har 100 arkitekter pluss en rekke ingeniører ansatt, og i i tillegg ti personer i Napoli, der de fører opp et kunstmuseum.
– Så har vi bygget mange museer i Berlin, hvor vi hører til. Og ett i Chicago, men i Norge har vi tidligere ikke gjort noe, sier han.
Baby
Til sammen 20 arkitekter og ingeniører har sammen utarbeidet vinnerutkastet. Schuwerk har vansker med å kommentere sitt eget vinnerutkast, hva som er spesielt ved det eller hvor de største utfordringene lå.
– Hva kan jeg si? De har et ordtak i Italia: Alle biller er pene for moren. Dette er min baby, det er vanskelig å kommentere det. Men vi var veldig opptatt av å få en fin overgang mellom de gamle fredete bygningene og det nye Nasjonalmuseet, vi er fornøyd over å ha lyktes med den integrasjonen. De bærer en historie med seg og museet vil videreføre denne. Taket var en utfordring, vi ville helst hatt et fritt spenn, men det gikk ikke, sier Schuwerk.
Forhandlinger
Han og representanter for JAJA Architects som har tegnet Urban Transition og Henning Larsen Architects A/S som har tegnet Trylleesken skal nå i forhandlinger med Statsbygg.
– Vi er beredt til å bygge dette, lover Schuwerk.
– Jeg kan ikke forskuttere forhandlingene, men jeg kan ikke huske at Statsbygg noen gang har gitt kontrakten til andre enn vinneren av konkurransen, sier administrerende direktør Øivind Christoffersen.
– Vi skal inn i reelle forhandlinger med alle tre vinnerne. For det nye Astrup Fearnley-museet på Tjuvholmen ble det til slutt valgt et annet utkast enn vinneren av konkurransen, men det var Oslo kommune og ikke Statsbygg, sier Christoffersen.
Forberedt
Forhandlingene vil i stor grad dreie seg om i hvor stor grad gitte kriterier er oppfylt, om hvordan prosjektet nå kan utvikles og om gjennomføringsevne til selskapene.
– Vi har forberedt forhandlingene og de starter umiddelbart. Rett over sommeren regner vi med å tegne kontrakt. Deretter følger forprosjektering før politisk behandling og reguleringsplaner. Når det er klart og finansieringen på plass vil vi begynne detaljprosjektering, jeg kan ikke si når det blir, sier Christoffersen.
Kurante bygg
Juryen hadde ti medlemmer, fem av dem arkitekter, to av dem ingeniører. Prosjektleder for operabygget, Roar Bjordal, og rådgiver Eystein Abel Engh ivaretok sammen de bygningstekniske problemstillingene.
– Alle de tre vinnerutkastene blir kurante å bygge, det er ingen dristige konstruksjoner, og det er moderate spennvidder, sier Abel Engh.
Han legger til det er noen branntekniske utfordringer med Trylleesken som må bearbeides en del.
– Så er det en flott alabastkonstruksjon i vinnerutkastet, slikt har vi liten erfaring og kunnskap om i Norge.
Eksempler
Men Schuwerk beroliger: – Det er en relativt ny løsning, men det finnes eksempler og teknisk dokumentasjon.
– Jada, vi har undersøkt det, det er blant annet benyttet i Danmark, sier Abel Engh.
En annen byggteknisk utfordring ligger i nærheten til sjøen. Bygget havner på kote 2.6, og det betyr at det må prosjekteres og bygges for å takle springflo.
– Alle har ganske store kjellere og vi har brukt mye tid på det. I vinnerutkastet skal det gå greit å håndtere.
Kritisk til presentasjonen
Abel Engh forteller at det ikke har vært noe problem at det kun sitter to med byggteknisk kompetanse i juryen.
– Vi har kartlagt problemstillinger som trenger grundigere vurdering og det har Statsbygg gitt oss, i form av innkjøpte tjenester.
Etter hva Teknisk Ukeblad erfarer skilte nummer en og to seg fort ut som de to beste, mens det krevde mye arbeid av juryen før valget falt på tyske Forum Artis.
Laget tegninger
Utslagsgivende ble til slutt at de museumsfaglige behovene var meget godt ivaretatt. Men juryen skal ikke har vært veldig imponert over måten prosjektet ble presentert på.
Det leverte materialet var ikke engang lesbart og måtte forstørres for å kunne tydes.
Statsbygg har måttet leie inn grafiske eksperter for å lage illustrasjoner som kan presenteres for publikum, ingen av de tre vinnerne hadde klart det på egen hånd.