I vår ble det klart at det danske folketinget åpnet for byggingen av verdens lengste senketunnel.
Nå viser det seg derimot at tyske myndigheter ikke deler danskenes optimisme til Femernplanene.
I et 33 siders dokument kritiserer nemlig tyske myndigheter planene, og viser til 290 feil og mangler som må rettes opp før planene eventuelt kan realiseres.
Mangler kvalitetssikring
Det er lokalavisen Flensburger Tageblatt som først skrev om dokumentet, som er omtalt på danske ing.dk.
Avisen skriver at feilene blant annet dreier seg om tilsynelatende manglende kvalitetssikring på arbeidet.
Myndighetene mener det må lages en ny rapport som viser hvordan tunnelen vil overholde kravene i EUs vannrammedirektiv, hvor det skal legges inn miljøkompensasjoner og kontroll- og overvåkningsprogrammer for miljøkonsekvenser.
- Les også: Her kommer verdens bredeste senketunnel
Gir verdensrekord
Til tross for den krasse kritikken av plangrunnlaget, har tyske myndigheter satt i gang en høringsrunde som vil pågå frem til 26 august.
Det er ikke kjent når utbyggingsselskapet Femern AS kan forvente tysk godkjennelse av prosjektet. Men byggestart forventes tidligst mot slutten av 2019.
Tunnelen, som vil gi verdensrekord den dagen den står ferdig, blir dermed tidligst stå ferdig i 2029, og skal da kunne frakte 9200 biler og 4000 togpassasjerer hvert døgn.
Den er anslått å koste et sted mellom 55 og 64 milliarder kroner.
Enorme dimensjoner
Når senketunnelen står klar vil den forkorte reisetiden mellom Lolland og Tyskland med omkring en time.
Planen er at senketunnel skal bestå av separate, tubeformede elementer som er 217 meter lange og veier 73.000 tonn.
Disse støpes ferdig på land, og senkes ned i en på forhånd utgravd grøft i sjøgrunnen.
Denne vil være 60 meter bred, 16 meter dyp og 18 kilometer lang.