Tyskland vil fase ut bensin- og dieselbiler innen 2030

5 år etter Norge.

Om det blir Teslaer (bildet) eller tyske elbiler som dominerer Autobahn i Tyskland i 2030, er uvisst. Senest i dette årstallet må imidlertid nye biler være utslippsfrie, ifølge den tyske regjeringen.
Om det blir Teslaer (bildet) eller tyske elbiler som dominerer Autobahn i Tyskland i 2030, er uvisst. Senest i dette årstallet må imidlertid nye biler være utslippsfrie, ifølge den tyske regjeringen. Bilde: Tesla
Øyvind LieØyvind LieJournalist
15. juni 2016 - 15:47

Stortinget bestemte nylig at alle nye biler som selges i Norge i 2025, skal være nullutslippsbiler. Det vil i praksis si at de må gå på enten el eller hydrogen.

Nå kommer billandet Tyskland etter, om enn ikke like ambisiøst som Norge.

På en konferanse mandag sa statssekretær Rainer Baake i det tyske økonomi- og energidepartementet at nye biler som registreres i Tyskland, må være utslippsfrie senest innen 2030 for at landet skal nå sine klimamål.

Det melder nyhetsbyrået Bloomberg

Ambisiøse mål

Tyskland har som mål å redusere sine CO2-utslipp med mellom 80 og 95 prosent innen 2050 sammenlignet med utslippsnivået i 1990. Dette målet vil være vanskelig å nå om ikke landet får ned sine utslipp innen transportsektoren, sa Baake.

Bloomberg-artikkelen sier ikke noe om hvordan målene skal nås. Men man kan vel anta at det er svært usannsynlig med noe salgsforbud for bensin- og dieselbiler.

I Norge har ingen av partiene på Stortinget ønsket noe slikt salgsforbud, ikke engang SV. Målet i Norge må dermed nås ved å øke avgiftene på fossilbiler og/eller fortsatt gjøre det økonomisk attraktivt å kjøpe el- og hydrogenbil.

Frp har understreket at de foretrekker fordelsgulrot framfor avgiftspisk, og den borgerlige enigheten om nullutslippsbilsatsingen holdt på å ryke da det ble skapt et inntrykk av at partiet hadde gått med på å forby salg av bensin- og dieselbiler.

Les også: Raskere hurtigladere vil kunne gjøre elbillading dyrere enn bensin og diesel

Få elbiler

Ifølge det tyske miljødepartementet står samferdselssektoren for cirka 20 prosent av landets CO2-utslipp. Men salget av elektriske biler har gått tregt. 

Kun 25.000 rene elektriske biler var registrert i Tyskland i januar i år. Det utgjør om lag 0,6 prosent av bilene på tyske veier.

Tysklands statsminister Angela Merkel har varslet at det skal innføres subsidier for å øke elbilsalget. Ifølge landets Miljødepartement kan subsidiene utløse et salg av 500.000 elektriske biler innen 2020, skriver Bloomberg.

Les flere saker om elbil

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.