Etter åtte års utvikling er Saabs ubemannede luftfarkost Skeldar UAS i ferd med å settes i operativ drift.
Saabs markedsgjennombrudd får betydning også for den norske samarbeidspartneren, Devotek på Kongsberg som har utviklet drivlinjen til helikopteret.
– Vi er nå godt posisjonert for å kunne ta hånd om serieproduksjon og videre utvikling av disse systemene, sier markedsdirektør Tomas Wamstad i Devotek.
Les også: Ruller ut nytt mobilt luftvern
To kongsbergbedrifter
Skeldar ble opprinnelig utviklet av Simicon på Kongsberg og Cybaero i Linköping fra 2005. Devokek ble tidlig hyret inn til å utvikle girbokser til hovedrotor og halerotor.
Ikke lenge etter kjøpte Saab rettighetene til det aktuelle konseptet som ble til Skeldar V-200.
Saab Skeldar har maksimal avgangsvekt på 235 kg. Det kan bære 40 kg nyttelast, og har slik kapasitet til å ha med seg en flere ulike sensorer avhengig av oppdraget.
Oppdragsradiusen er minst 100 kilometer, og Skeldar kan holde seg i lufta i minst seks timer. Det tar av og lander autonomt fra for eksempel skipsdekk.
Den siste utviklingen som er gjort, er å bytte ut den originale bensinmotoren med en dieselmotor. Blant annet for å tilfredsstille kravene til enkelte potensielle brukere som heller vil benytte flydrivstoff enn bensin.
I vår gjorde Saab seg ferdig med testprogrammet samt en rekke demonstrasjonsflyginger for mulige kunder.
Les også: Britene lovpriser norsk UAV, men Norge venter
Operativ i år
Det slo tydeligvis godt an, for allerede i juli offentliggjorde Saab at de har fått den første kunden til Skeldar.
Imidlertid nekter det svenske forsvarsselskapet foreløpig å røpe hvem denne kunden er. Annet enn at Skeldar skal utplasseres i løpet av 2013 og benyttes til til maritime operasjoner der betydningen av vertikal takeoff og landing er stor.
– Det jeg kan si, er at dette er en av de virkelig store aktørene. Dette er en kontrakt med betydelig potensial, opplyser Wamstad.
Han trekker paralleller til Kongsberggruppens eksportsuksess med de fjernstyrte våpenstasjonene (Protector RWS)
– På Protector var Devotek en integrert partner med sentrale oppgaver i utviklingen. Nå er vi med på et tilsvarende løp med Saab.
Det finnes mange UAV-er på markedet og dette er etter hvert en gigantisk industri. Men helikopterkonseptene har så langt ikke tatt helt av. Her er Saab helt i front. Dette kan være begynnelsen på et industrieventyr, mener Wamstad.
Les også: