Det 160 meter lange og 30 meter brede konstruksjonsskipet med X-Bow bygges for det norsk-amerikanske samarbeidsselskapet Island Offshore/Edison Chouest.
Allerede ved bestilling var det det største verftet har hatt i ordreboka. Med etterbestillinger ble fartøyet enda større både i lengde og bredde.
Opprinnelig skulle skipet være 147,5 meter langt og 28 meter bredt.


Se video av sjøsettingen nederst i artikkelen.
Følge-"skader"
Utvidelsen ga større dekksareal og plass til flere tanker under dekk. Det medførte imidlertid mer omfattende arbeider og oppgradering og utvidelser av andre systemer om bord, deriblant maskin- og elektrosystemer.
Skipet har tre brønnåpninger (moonpool) der utstyr og ubemannede undervannsfarkoster (ROV) kan senkes ned.
Den største moonpolen er på hele 10,2 x 10,2 meter, opplyser Ulstein i en pressemelding.
Les også: Planlegger cruiseskip med «X-bow»

1000 meter ekstra
En 400-tonnskran utstyres med vaier for operasjoner med mot 4000 meter, opprinnelig bestilt med 3000 meter vaier.
Skipet har designbetegnelse Ulstein SX 165 og skal nå utrustes ved kai i Ulsteinvik.
Helikopterdekk ble heist om bord onsdag.
Les også: Dette skipsdesignet kan være framtiden
DP3
Fartøyet har tre separate maskinrom med et "Emergency Shutdown System" som skal sikre mulighet for å arbeide videre selv om en motor er ute av drift.
SCR-katalysator skal redusere NOx-utslipp til et minimum.
Hvert av fartøyene får fire livbåter, to på hver side, for effektiv evakuering av de 200 personene som kan være om bord samtidig.

.jpg)
Les også: Stad skipstunnel: Slik er status akkurat nå

USA-kopi
Skipet skal driftes av Edison Chouest og leveres i fjerde kvartal 2015. Kontrakten ble tegnet i november 2013 og lød opprinnelig på ca. 1,1 milliarder kroner.
Samtidig ble det tegnet kontrakt på design- og utstyrspakk samt oppfølging for bygging av et identisk skip ved et verft i USA.
Satt på "hold"
På grunn av amerikansk lovgivning, den såkalte Jones’ Act, må skip som skal gå mellom amerikanske havner bygges i USA.
Planen var å bygge skipene parallelt, men Edison Chouest valgte for ett år siden å sette byggingen på vent til det Ulstein-bygde skipet var ferdig, antakelig for å lære av erfaringene fra Norge, opplyser Ulstein til TU.
Les også: Klar med rekordmotor og nytt skipsdesign - nå venter de bare på kundene