INDUSTRI

Ulstein med X-Bow i begge ender

Lanserer X-Stern.

Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
26. aug. 2014 - 14:30

Nå har også akterenden fått samme form, X-Stern. Skipene fra Ulstein ligner mer og mer på skrogene til vikingskip.

Ifølge Ulstein skal den nye, mer spissete akterenden gi bedre bølgerespons, bedre komfort og øke sikkerheten for mannskap under tøffe værforhold.

Størst vekt legger imidlertid Ulstein på DP-egenskapene (dynamisk posisjonering, red. anm.).

Rompa til vinden

Kapteinen kan velge å legge akterenden mot vind og bølger dersom det er mest gunstig ettersom den får nesten like gode egenskaper som baugen. Drivstofforbruket skal også gå ned ved DP-operasjoner.

Det nye konseptet X-Stern ble lansert på ONS i Stavanger i dag. Om to uker står lansering på skipsfartsmessa SMM i Hamburg for tur.

Da X-Bow ble lansert i 2005, hadde skipsdesignerne i Ulstein jobbet med konseptet i nært samarbeid med blant annet Bourbon Offshore.

Ulstein ventet i de pålagte fem år med å selge egne, nye design etter salget av UT-designen til Rolls-Royce.

Visekonsernsjef Tore Ulstein sier at selskapet også nå har jobbet tett med kundene.

Les også: Wärtsilä klar for å kommersialisere sjøens «Prius-teknologi»

Tett kontakt

– En innovasjonsprosess er lang der vi jobber strategisk. Vi diskutere operasjonelle utfordringer med kundene og jobber for å overføre dem til gode tekniske løsninger som gir smartere, sikrer og grønnere løsninger, sier Tore Ulstein.

I en pressemelding skriver Ulstein at X-Stern takler bølgedriftskrefter bedre og fører til redusert stamping og eliminerer slag fra sjøen.

Akterformen skal også ha isbrytende egenskaper.

X-Stern sett fra sida: Det kommer ikke sjø inn på arbeidsdekket.
X-Stern sett fra sida: Det kommer ikke sjø inn på arbeidsdekket.

Isfritt dekk

En av fordelene med X-Bow er det overbygde fordekket. Nå blir også akterdekket skjermet.

Det vil redusere mulighetene for isdannelse fra grønn sjø, og dermed gjøre skipene godt egnet for arktiske forhold, hevder Ulstein.

X-Stern er nå patentsøkt i flere land, sannsynligvis både i Asia i tillegg til EU og USA.

Les også: Havyard har utviklet nye skip til vindparkservice

Ingeniørbragd 2005

X-Bow ble i 2005 kåret til Årets ingeniørbragd av Teknisk Ukeblads lesere. I den forbindelse ble skipsdesigner Øvind Gjerde Kamsvåg intervjuet av TU.

Dette fortalte han om arbeidet med X-Bow-konseptet:

«– Jeg har syslet med ideen til denne skrogformen i lang tid og var svært fornøyd da Bourbon Offshore valgte å gå videre med konseptet i 2004.

Tanken bak konseptet er at stort volum i baugen gir god oppdrift i sjøen, samt at den smale lange vannlinjen gir lavt energiforbruk.

– Forsøkene i bassenget på Sintef Marintek var overbevisende. Skroget beveget seg mindre i sjø enn ventet, slik at skipet fikk mindre akselerasjoner i baugen. Sjøene slår ikke mot baugen som på vanlige skrog. Dette betyr mye for mannskapet som oppholder seg framme i skipet, sier Kamsvåg.»

Først: I 2006 ble Bourbon Orca levert som verdens første skip med X-Bow.
Først: I 2006 ble Bourbon Orca levert som verdens første skip med X-Bow.

10 år - 100 skip

Bourbon Offshore bestilte tre skip med X-Bow, hvorav ankerhåndteringsfartøyet Bourbon Orca var først ute.

Ulstein bygger noen fartøy selv, men gjør stor suksess med å selge designpakker.

Det er derfor bygget eller er under bygging til sammen ca. 100 skip med X-Bow.

Les også:

Disse tre kjemper om å bli «årets skip»

Hos Kleven sveiser roboter 90 prosent av skipets overbygg

Island Offshore bestiller «ankerhåndterer på steroider» fra Brevik  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.