INDUSTRI

Ulstein skal bygge sitt største skip noensinne

TUNGLØFT: To store kraner og tre moonpool gjør SX165-desginet til Ulstein svært anvendelig for konstruksjonsoppgaver på havbunnen ned mot 3000 meter.
TUNGLØFT: To store kraner og tre moonpool gjør SX165-desginet til Ulstein svært anvendelig for konstruksjonsoppgaver på havbunnen ned mot 3000 meter. Bilde: Ulstein
Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
25. nov. 2013 - 10:29

Samtidig skal Ulstein levere design- og utstyrspakker for et tilsvarende skip for bygging i USA.

Det er norske Island Offshore med hovedkontor i Ulsteinvik og amerikanske Edison Chouest Offshore som bestiller de to fartøyene i samarbeidsselskapet Island Ventures II LLC.

Tungt og dypt

Konstruksjonsskipene blir 147,5 meter lange, 28 meter brede og skal ha to kraner med kapasitet på henholdsvis 400 og 140 tonn. Det skal kunne operere ned mot 3.000 meter.

Det nye Ulstein-designet med betegnelsen SX 165 er utviklet i samarbeid mellom Island Offshore og Edison Chouest.

Skipet til lsland Offshore skal bygges i Ulsteinvik og blir dermed det største fartøyet levert fra verftet. Det vil skje i tredje kvartal 2015. Ifølge Dagens Næringsliv er kontrakten på ca. 1,1 milliard kroner.

Les også: Glemte et nummer på en konvolutt – milliardkontrakt glapp

Samarbeidsprosjekt

Konsernsjef Gunvor Ulstein sier i en pressemelding at selskapet er svært glade for å være med på å utvikle den nye generasjon konstruksjonsfartøy.

– Island Offshore og Edison Chouest Offshore har solid erfaring og svært mye kompetanse. Vi ser fram til å levere et kvalitetsprodukt som rederiene kan nyte godt av i mange år framover, seier konsernsjef Gunvor Ulstein.

På grunn av Jones Act, amerikanske regler som krever at skip som går mellom amerikanske havner må være bygget i USA, vil Edison Chouest Offshore få sitt fartøy bygget ved sitt eget verft.

De bestiller derfor designpakke og utstyr fra Ulstein-konsernet.

Edison Chouest Offshore har opsjon på flere fartøy. Dette er første gang Ulstein selger designpakker for bygging ved et amerikansk verft.

X-BOW: Ulsteins karakteristiske baugform gir gode sjøegenskaper til de nye konstruksjonsskipene for Island Offshore og Edison Chouest Offshore.
X-BOW: Ulsteins karakteristiske baugform gir gode sjøegenskaper til de nye konstruksjonsskipene for Island Offshore og Edison Chouest Offshore.

HMS

Det er lagt mye vekt på sikkerhet og arbeidsmiljø ved utvikling av skipene.

De får tre separate maskinrom som skal sikre mulighet for å arbeide videre selv om en motor er ute av drift.

SCR-katalysator reduserer NOx-utslipp til et minimum. Hvert av fartøyene får fire livbåter, to på hver side, for effektiv evakuering av de 200 personene som kan være om bord samtidig.

Skipene får tre moonpooler, brønnåpninger gjennom skroget, som gjør at fjernstyrte ubåter (ROV-er) og utstyr kan senkes i sjøen selv i relativt dårlig vær. Den største brønnen er på 11x12 meter.

Les også: – En hybridbil kan trenge ti år på å betale seg. På et skip er investeringen ofte tjent inn på to år

Klar for utfordring

Verftsdirektør Kristian Sætre ved Ulstein Verft ser fram til å bygge det store fartøyet.

– Dette er et krevende og utfordrende byggeprosjekt. Vi har en solid organisasjon og et stort engineeringmiljø som skal utføre alt arbeidet med byggeunderlaget. Vi har et verftsanlegg i verdensklasse og vi har ettertrakta design. Vi er klare for oppgaven, sier Sætre.

Island Offshore har allerede fire Ulstein-designede skip i flåten. I tillegg har Island Ventures II LLC et konstruksjonsskip under bygging ved Ulstein Verft som skal leveres i juni 2014.

Les også:

Nytt superskip til den amerikanske marinen

Høy komfort i offshorearbeidernes nye hotell

Den «leser» bølger og har en toppfart på over 40 knop  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.