Helikoptertypen, som er hyppig brukt i Nordsjøen, har befunnet seg i et kritisk søkelys siden ulykken utenfor Newfoundland 12. mars. Den kostet 17 mennesker livet.
Nå rapporterer kanadiske medier at helikopteret må gi tapt etter kun en tredel av kravet til flygbarhet med oljelekkasje.
Ti minutter
Det er nyhetsbyrået The canadian press som viser til sertifiseringstester gjennomført av amerikanske luftfartsmyndigheter (FAA), der Sikorsky S-92A kun klarte å holde seg i lufta i ti minutter med oljelekkasje i girkassa.
Kravet etter Federal Aviation Regulations (FAR) 29 er at girkassa skal takle en halv time uten smøring.
Les sakene hos CTV News og The Globe and Mail .
I den aktuelle ulykken gikk det nettopp drøyt ti minutter fra oljelekkasjen oppsto til motorene stoppet. Da befant maskinen seg fortsatt rundt 500 fot over Atlanteren.
Stort oljetap
Den kanadiske havarikommisjonen Transportation Safety Board (TSB) argumenterer i sin foreløpige ulykkesrapport at det er diskutabelt hvorvidt sertifikasjonskravet til 30 minutters trygg operasjon gjelder ved feil på oljefilteret, fordi dette ble sett på som en så sjelden hendelse.
TSB etterforsker fortsatt ulykken med Cougar Flight 491, men avdekket raskt at maskinen hadde knekte bolter på oljefilterlokket, som i verste fall kan føre til hurtig tap av store mengder olje, og det gikk ut et hastekrav fra FAA om at titanboltene skulle skiftes til stålbolter.
FAAs europeiske motstykke, EASA, kom i oktober med et krav om at alle S-92-operatører måtte sjekke hovedgirkassa for sprekker hver tiende flytime, etter at det var oppdaget slike feil på minst en maskin på britisk sokkel.
Les også: Trøbbel med nordsjøhelikopter
15 av i alt 100 produserte Sikorsky S-92 opererer fra Norge. Maskinen er også kandidat til å erstatte Sea King som redningshelikopter.
Dårlig tid
– Vi forholder oss til at S-92 skal være kapabel til 30 minutter såkalt «run-dry» som de er testet og sertifisert for. Vi har så langt ikke fått meldinger om noe annet, men det er klart at vi følger nøye med på hva som skjer i denne saken. Dersom det kommer fram nye opplysninger eller krav til endringer, er jeg trygg på at de norske operatørene vil være de første til å følge disse, understreker Geir Hamre, som er sjef for helikopterseksjonen i Luftfartstilsynet og dessuten leder Samarbeidsforum for helikoptersikkerhet på norsk kontinentalsokkel.
Ketil Karlsen, som er fagsjef HMS Offshore i Fagforbundet for industri og energi og medlem i helikoptersikkerhetsforumet, setter spørsmålstegn ved hvordan man tester og tolker 30-minutterskravet.
– Dersom det er slik at maskinene kun klarer kravet under hyggelige testforhold, men ikke under belastninger som er relevante for den virkelige verden, er det grunn til å være urolig. Det er iallfall mye som tyder på at pilotene i ulykkeshelikopteret trodde de hadde bedre tid til å sette maskinen ned enn det de egentlig hadde, sier han.
Snart ny sikkerhetsstudie
Det har ikke vært fatale helikopterulykker på norsk sokkel siden Norneulykken i 1997.
Det er ventet forslag til ytterligere sikkerhetstiltak i SINTEFs nye helikoptersikkerhetsstudie (HSS-3) som ble påbegynt for et drøyt år siden og skal offentliggjøres i mars.
– De tidligere studiene har konsentrert seg mye rundt nye maskiner og ny teknologi. I studie tre tipper jeg det blir satt større fokus på økt internasjonalisering, konkurranse og høyt kostnadspress. Dagens helikoptre tilbringer mye mer tid i lufta enn før, sier Ketil Karlsen.
Oljearbeiderne skremt av Super Puma