Den britiske flyhavarikommisjonen (AAIB) er på plass på Shetland for å granske ulykken fredag 23. august.
Et AS332L2 Super Puma-helikopter gikk i sjøen cirka to nautiske mil vest for Sumburgh lufthavn klokka 18.20 lokal tid.
Fire liv gikk tapt. Helikopteret hadde et mannskap på to og 16 passasjerer.
Andre nødlanding på sjø av samme selskap
Tre omkommet etter ulykke med Super Puma
Anbefaler ikke flyrestriksjoner på L2
Helikopteret har sunket nær kysten, men det antas at vraket vil kunne bli hentet opp i løpet av maksimalt tre døgn.
De to flygerne er blant de overlevende, og skal intervjues i løpet av lørdagen av havariinspektørene fra AAIB.
Helikopterprodusenten Eurocopter har for øvrig også sendt tre av sine egne eksperter til Shetland for å bistå i granskingen.
– På dette tidspunktet anbefaler vi ikke å sette AS332L2 på bakken før det eventuelt kommer ny informasjon fra vraket og etterforskningen, heter det fra Eurocopter.
Ikke flyforbud-akslingen
Eurocopter vil naturligvis ikke si noe om årsaken til ulykken så tidlig, men har sluppet informasjon om at ulykkeshelikopteret var utstyrt med en aksling av den eldste typen i hovedgirboksen.
Med andre ord hadde L2-maskingen en aksling av en annen type enn den som luftfartsmyndighetene i Storbritannia og Norge ikke tillot bli fløyet over Nordsjøen i ni måneder fra oktober i fjor til juli i år.
Skulle tåle mer
Det finnes to forskjellige akslinger til hovedgirboksen i Super Puma.
AS332L, AS332L1 og AS332L2 kan benytte begge generasjoner, mens den nyeste versjonen, EC225, kun kan benytte siste generasjon.
Sammenlignet med AS332 L2 er EC225 LP utstyrt med femblads hovedrotor og kraftigere motorer - to Turbomeca Makila 2A1 som leverer rundt 15 prosent mer dreiemoment til hovedrotorsystemet enn Super Puma-forgjengeren.
For å takle økt last og høyere temperaturer ved bruk av nødsmøringssystemet, er akslingsmaterialet byttet fra stållegeringen 16NCD13 til 32CDV13 samtidig som at tennene på det koniske tannhjulet blir nitrert.
Jobber med tredje generasjon
Denne akslingen har vist seg å ha grunnleggende svakheter i designen med forkortet umattingstid og korrosjonsutsatt.
I 2012 måtte to EC225 nødlande til sjøs med akslingbrudd.
Les mer om den kompliserte årsakssammenhengen i denne artikkelen
Alle fly med andregenerasjonsakslingen er nå under spesiell overvåking og underlagt et nytt vedlikeholdsregime fram til en tredje generasjon aksling er ferdig designet og sertifisert, etter planen i løpet av andre halvår 2014.
L2-havari i 2009
Førstegenerasjonsakslingen har akkumulert rundt 4,5 millioner flytimer uten noen hendelser.
Det vil si; med forbehold om at det ikke var den som forårsaket havariet utenfor Sumburgh fredag.
Imidlertid er det kun fire år siden et helikopter av samme type styrtet i Nordsjøen.
Et AS332L2 fra Bond Offshore Helicopters havarerte 11 nautiske mil nordøst for Peterhead i Skottland 1. april 2009.
AAIB konkluderte senere med at ulykken skyldtes materialtretthet i et av planetgirene i hovedgirboksen (MGB).
Det gikk bare 20 sekunder fra varselet om oljetrykkfall i MGB før rotorbladene løsnet og kappet halebommen av skroget. Alle 16 om bord omkom.
Fem fly på bakken
For CHC i Norge handler det også om hvordan transportbehovene skal løses nå alle flyginger med L2 inntil videre er innstilt.
Den norske operatøren har fem slike maskiner.
– Vi har en planlagt flyging søndag som vi må løse på et annet vis eller kansellere. Vi har flere planlagte flyginger med L2 mandag som vi i løpet av helga må finne ut hvordan skal løses praktisk. Men sikkerheten går alltid først, sier Svein Thompson.