– Ni år til planlegging av ny vei eller jernbane, det er for lang tid, sa statsminister Jens Stoltenberg til Aftenposten i april.
Vanskelig
Nå får han svar fra utbyggingssjef Lars Aksnes i Vegdirektoratet.


– Med dagens detaljerte regler for planlegging og utbygging av vei er det vanskelig å korte ned prosessen uten lovendringer, sier Aksnes til internbladet Vegen og vi i Statens vegvesen.
Til Aftenposten opplyser Aksnes at utspillet kom som følge av avisintervjuet med Stoltenberg.
Flere føringer
Veivesenet er i gang med et prosjekt der de ser på effektiviseringsmuligheter innenfor eksisterende lover og forskrifter.
Ifølge Aksnes kan det fort bli nødvendig med større bruk av føringer fra sentrale myndigheter for å få opp planleggingstempoet.
– Gjeldende plan- og bygningslov gir liten mulighet til å forsere prosessen. Vi må følge et regelverk for fremdrift av veiplaner som er pålagt oss av politiske myndigheter. Raskeste fremdriften fra plan til åpning er vei er i dag åtte år. I praksis tar det mye lengre tid. Det er ikke vår oppgave å kutte i denne prosessen. Det må politiske myndigheter gjøre, sier han.