På grunn av store forekomster av løsmasser, vil portalen til verdens største skipstunnel bli større enn først antatt.
Det kom frem da Kystverket forrige uke delte de første illustrasjonene av hvordan inngangsportalene til Stad skipstunnel kan bli seende ut.
Illustrasjonene er tegnet av Snøhetta.
Mye løsmasser
Portalforslaget inngår som en del av Kystverkets forprosjekt for Stad skipstunnel, som skal overleveres Samferdselsdepartementet i mai 2017.
Grunnundersøkelsene viser at det er mye løsmasser som må fjernes før man kommer ned til fast fjell.
– Det betyr at selve portalene kan formes i frilagt fjell eller terrasser. Det vil bidra til at portalenes visuelle utforming vil gli bedre inn i landskapet, forklarer prosjektleder Terje Andreassen i Kystverket til Teknisk Ukeblad.
- Her modelltester de Stad skipstunnel: – Har gått over all forventning
Bygges i fjellet
Det har lenge blitt spekulert i hvordan skipstunnelen vil se ut, og på skissestadiet ble det tegnet inn en betongportal. Den tekniske planleggingen har nå kommer så langt at arkitekten har laget et mer realistisk forslag.
– Vi jobber med et forslag som ivaretar mange hensyn, slik som effektiv bygging og drift, sikkerhet, estetikk og økonomi. Grunnforholdene egner seg ikke til noen betongportal slik det er skissert inn tidligere, men vi tror det å bygge portalen inn i fjellet er en veldig god løsning, sier Andreassen.
Bygging og utforming av portalinngangene vil i tillegg til å være inngang for skipene, fungere som vern mot utgliding og ras.
- Her tester de skipstunnelen i simulator: Nå må den tegnes om
Mulig byggestart i 2019
Når skipstunnelen vil stå ferdig er fremdeles uvisst.
Etter at forprosjektet overleveres til Samferdselsdepartementet i mai vil det bli politisk gjennomgang og ekstern kvalitetssikring.
Om alt går på skinner mener Andreassen det kan være mulig med byggestart i 2019.
– Vi regner med å bruke mellom tre og fire år på byggingen, litt avhengig av hvilke kontraktsstrategier vi ender opp med. Så om vi ikke støter på noen utfordringer i tiden fremover kan tunnelen være ferdig allerede en gang mellom 2022 og 2023, sier han.
- Studentene utviklet verdens minste kappe- og sløyemaskin: Nå kommer henvendelsene fra hele verden