Norge ligger fremdeles bakpå som elsykkelnasjon, men vi kommer oss: I fjor kjøpte nordmenn rundt fire tusen sykler - et antall som førte til at flere utsalgssteder sto tomme for doningene før sykkelsesongen var over.
I år ventes en dobling av salget.
Teknisk Ukeblad har tidligere skrevet om hvilke sykler som kommer best ut av de mange testene som har florert i nettmediene den siste tiden.
I denne artikkelen har vi snakket med ekspertene for å finne ut hva man må tenke på, og hvilke blemmer (punkt 5.) man må unngå når man kjøper en elsykkel.
Les også: Seks av syv som mistet livet på elsykkel var over 80 år
1. Hva trenger du?
En elsykkel er dyr. Like dyr som en god moped eller en grei bruktbil. De fleste ligger i spennet mellom 8.000 og 40.000 kroner.
Så før du ødsler bort dine avkoms hardt opptjente arv, gjør du lurt i å kartlegge behovene dine. Trenger jeg den på asfalt eller i terreng? I bratte oppoverbakker? Med nevnte avkom på slep? Kanskje en sammenleggbar som kan tas med innendørs?
Elsykler, som andre sykler, kommer med et utall antall forskjellige gir, fester, dekk, dempere og rammer. Dersom den skal brukes mye på vinteren eller i hardt vær, kan det lønne seg med innkapslet reimdrift, som beskytter drivverket mot salt og korrosjon, ifølge Syklistenes landsforening.
Heldigvis ligger elsyklene milevis unna sine motoriserte svogere hva angår driftskostnader. En elsykkel krever et minimum av vedlikehold, er avgiftsfri og forbruker rundt 6 øre på mila i strøm - 1 krone pr mil dersom man regner inn batterislitasje. Likevel er det lurt å kartlegge behov for å finne ut hvilken sykkel som passer nettopp deg.
Les også: – Regjeringen gir fradrag på påhengsmotorer. Da kan de med elsykler og
2. Bygge selv?
Besitter du de tekniske egenskapene til å bytte et forhjul og montere en batteripakke på din eksisterende sykkel, kan du vurdere å kjøpe et elsykkel-kit. Disse er gjerne billigere enn en komplett elsykkel.
Husk i så fall at du kan ende opp med ansvaret selv dersom noe skulle gå galt under montering. Pass også på effekten (punkt 5) og velg gjerne en større leverandør - da er muligheten for å finne reservedeler senere større.
Les mer: Denne lille kofferten gjør sykkelen din elektrisk
3. Unngå forsikringskrøll
Du har lagt terasseplanene på hylla enda et år, og gått til innkjøp av en svindyr farkost. Hva om den svikter etter noen år? Hva om den blir stjålet? Hva om jeg havner i en ulykke?
Forsikringsselskapene anser elsykler som en vanlig sykkel, noe som normalt sett dekkes av en standard innboforsikring. Da Dinside sjekket saken i slutten av mai, kom de frem til at fire av de største forsikringsselskapene i Norge normalt ga en verdidekning på mellom 5.000 og 10.000 kroner på sykler i sin innboforsikring - en dekning som kan økes med en oppgradert innboforsikring eller egen verdisaksforsikring.
Enkelte forsikringsselskap gir også en rabatt i egenandel dersom sykkelen er oppført i Falcks sykkelregister. Og husk for all del en god lås.
Les mer: Større hjul gir mer fart
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Havner du i et trafikkuhell og anses som uaktsom part, vil erstatningskravet dekkes av innboforsikringen, ifølge Nettavisen.
Dersom det oppstår tekniske feil på sykkelen innen de første fem årene du eier den, gjelder forbrukerkjøpsloven. Husk å ta med kvittering eller kontoutskrift til butikken.
Husk å sjekke opp hva du har fra før. En sykkel kan også være dekket av reiseforsikringen din, avhengig av hvor den er plassert.
Syklistenes landsforening har laget en informasjonsside om nettopp dette temaet, og gir en oversikt over hva du kan forvente å få dekket av ulike forsikringsselskap, og hvilke krav de stiller for utbetaling.
– Mange er dekket uten å vite om det, og mange ender opp med å forsikre seg dobbelt opp. Sjekk om du selv betaler en forsikring som dekker, eller om du er forsikret gjennom jobb, fagforening eller lignende, tipser Ann Hege Skogly, senior kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet.
Les også: Vil slippe syklister først fram i trafikken
4. Kjøpe i utlandet? Sjekk rettighetene dine
Pris og utvalg kan være gode grunner til å kjøpe en sykkel i utlandet, enten i butikk eller over internett. Da er det greit å vite at EU og EØS-landene gir en reklamasjonsrett i to år etter kjøpet som minstekrav.
Sjekk derfor opp rettighetene i det respektive landet du handler fra. I tillegg er angrefristreglene i EU/EØS harmonisert for netthandel, slik at alle kjøp kan angres innen 14 dager, ifølge Forbruker Europa.
Utenfor Europa er du på egenhånd - her vil lovene i landet du handler fra være styrende, med mindre du finner et et firma med en global policy, som Apple på elektronikkmarkedet. I prinsippet skal du da kunne få service på varen uansett hvor i verden du befinner deg.
5. Unngå mopedfellen
Du kan ha kjøpt en uregistrert moped uten å vite om det. De norske reglene for elsykkel, fastsatt av direktiv 2002/24/EF, setter følgende krav for kjøretøyet:
«Tråsykler med elektrisk hjelpemotor med maksimal nominell effekt på høyst 0,25 kW hvor hjelpemotorens effekt reduseres gradvis og opphører når kjøretøyet oppnår en hastighet på 25 km/t, eller tidligere hvis syklisten slutter å trå»
Elsyklene må også ha pedal- og bremsesensor for å kjennetegnes som EPAC (Electric Pedal Assisted Cycle) - EUs definisjon på elsykkel.
Elsykler kan selvsagt fås langt sprekere enn EU-reglene tilsier - gjerne opp i 1 kW - men for å lovlig suse av gårde på en slik må den først skiltes, registreres og ansvarsforsikres som en moped.
Les også:
Her passerer flere GPS-jammere hver dag