Investeringene på norsk sokkel vil sette nye rekorder de kommende årene.
Flere av kontraktene for bygging av plattformer har gått til asiatiske verft, og kritiske røster hevder kvaliteten blir skadelidende.
Nylig var statssekretær i Olje- og energidepartementet (OED), Per Rune Henriksen, sammen med en delegasjon på 19 leverandørselskaper på visitt til Sør-Korea. De gigantiske verftene Hyundai, Samsung Heavy Industries og Daewoo skulle besøkes. De tre verftene har vokst seg store på å bygge skip. Men konkurransen innen skipsbygging merkes, og verftene orienterer seg nå mer mot offshoremarkedet.
Både Goliat-utsettelse kan gi staten milliardtap og Koreansk verft får bygge Valemon er bygd på henholdsvis Hyundai og Samsung-verftene. Også Statoils kontrakt for de nye D-rigger holder liv i feltene har gått til sørkoreanske Daewoo. Henriksen fra OED ønsket å understreke mulighetene som kommer fra boomen i norsk offshorenæring. Blant annet skal det deles ut kontrakter for Johan Sverdrup-, Skrugard/Havis- og Åsta Hansteen-utbyggingene.
Les også:
Goliat-utsettelse kan gi staten milliardtap
Må kjenne reguleringene
– Disse verftene er veldig oppmerksomme på de store utbyggingsoppgavene som kommer på norsk sokkel. Men for å vinne kontrakter, må de ha kjennskap til hvordan norske reguleringer foregår, som Norsok-standarden, sier Henriksen til Teknisk Ukeblad.
For sørkoreanerne er det ikke enkelt å vri hodet rundt særnorske reguleringer, tilpasset værforhold og klima.
Som Teknisk Ukeblad har skrevet tidligere, er det utfordringer rundt byggingen av Goliat-FPSO, og Henriksen belyste viktigheten av at tidsfrister og kostnader blir holdt.
– En måte å øke forståelsen og bevisstheten rundt dette på, er å ta inn norske bedrifter som kan gjøre en del av arbeidet på nybyggene. Norske leverandører har en spisskompetanse innen Norsok-standard og teknologi tilpasset norske forhold, sier Henriksen.
Les også: Oljeutbyggingene voktes av myndighetene
Må unngå kostnadsøkning
Til tross for god kapasitet ved verftene, ser Henriksen også begrensninger.
– Det er grenser for hvor mange oppdrag en kan ha, og det er en global utfordring at det er en boom i markedet. Det er også store utbygginger som skjer i Brasil, Mexicogolfen, Australia og Vest- Afrika. Det er derfor viktig for oss å passe på at vi ikke ender opp i en kostnadsspiral som kan være skadelig for verdensmarkedet, sier Henriksen.
Delegasjonsturen ble arrangert av Intsok, som jobber med å fremme norske leverandører i utlandet. Områdeansvarlig i Intsok, Håkon Skretting, mener det er viktig at norske leverandører posisjonerer seg for oppdragene som kan bli vunnet av de sørkoreanske verftene.
Debatt om utenlandske verft: Når billigsalg blir dyrt
Mye havner ute
– Norsk industri kan leve etter Norsok-krav, men er også konkurransedyktige. Det er klart at kontraktene går på internasjonale anbud, og de havner ikke bare hos norske leverandører, sier Skretting.
– Er dette en erkjennelse av at mange byggekontrakter kommer til å gå ut av landet?
– Når norske verft er fulle, havner ting utenlands. Norge vil ha en sprengt kapasitet fremover, så det er ikke noe problem å få oppdrag. Men skal alle få gjort jobben sin, må noe havne i utlandet, sier Skretting.
Det er likevel utfordringer med å bruke de sørkoreanske verftene.
– Hyundai har ikke bygget så mye etter Norsok-standarder, så de har kraftige utfordringer med å ta inn over seg hvordan det skal gjøres. Derfor er det så viktig for oss at disse verftene bruker norsk teknologi og norske leverandører, som kjenner kravene, sier Skretting.
Les også: – Norge er ikke dyrere enn Dubai
Myndigheter som døråpner
Det norske leverandørselskapet Marine Aluminium, som var med til Sør-Korea, sier at arrangementet har gitt dem god innpass hos verftene.
– Vi har fått våre kunder til å forstå at vi kan levere varene de trenger. Det er ikke så lett for oss å banke på døren til slike store bedrifter, så dette har vært en god hjelp for å sikre kontrakter, sier salgsdirektør Per Kjartan Huse.
Marine Aluminum har vært til stede i Sør- Korea i mange år, men ser viktigheten av at norske myndigheter tilrettelegger for leverandørindustrien.
– Kulturen her er helt annerledes, og det er vanskeligheter med språket. Vi ser at med norske myndigheter i spissen kan vi komme langt, sier Huse.
TU mener: Makkverket fra Abu Dhabi