Investeringene på norsk sokkel vil sette nye rekorder de kommende årene.
Flere av kontraktene for bygging av plattformer har gått til asiatiske verft, og kritiske røster hevder kvaliteten blir skadelidende.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Nylig var statssekretær i Olje- og energidepartementet (OED), Per Rune Henriksen, sammen med en delegasjon på 19 leverandørselskaper på visitt til Sør-Korea. De gigantiske verftene Hyundai, Samsung Heavy Industries og Daewoo skulle besøkes. De tre verftene har vokst seg store på å bygge skip. Men konkurransen innen skipsbygging merkes, og verftene orienterer seg nå mer mot offshoremarkedet.
Både Goliat-utsettelse kan gi staten milliardtap og Koreansk verft får bygge Valemon er bygd på henholdsvis Hyundai og Samsung-verftene. Også Statoils kontrakt for de nye D-rigger holder liv i feltene har gått til sørkoreanske Daewoo. Henriksen fra OED ønsket å understreke mulighetene som kommer fra boomen i norsk offshorenæring. Blant annet skal det deles ut kontrakter for Johan Sverdrup-, Skrugard/Havis- og Åsta Hansteen-utbyggingene.
Les også:
Goliat-utsettelse kan gi staten milliardtap
Må kjenne reguleringene
– Disse verftene er veldig oppmerksomme på de store utbyggingsoppgavene som kommer på norsk sokkel. Men for å vinne kontrakter, må de ha kjennskap til hvordan norske reguleringer foregår, som Norsok-standarden, sier Henriksen til Teknisk Ukeblad.
For sørkoreanerne er det ikke enkelt å vri hodet rundt særnorske reguleringer, tilpasset værforhold og klima.
Som Teknisk Ukeblad har skrevet tidligere, er det utfordringer rundt byggingen av Goliat-FPSO, og Henriksen belyste viktigheten av at tidsfrister og kostnader blir holdt.
– En måte å øke forståelsen og bevisstheten rundt dette på, er å ta inn norske bedrifter som kan gjøre en del av arbeidet på nybyggene. Norske leverandører har en spisskompetanse innen Norsok-standard og teknologi tilpasset norske forhold, sier Henriksen.
Les også: Oljeutbyggingene voktes av myndighetene
Må unngå kostnadsøkning
Til tross for god kapasitet ved verftene, ser Henriksen også begrensninger.
– Det er grenser for hvor mange oppdrag en kan ha, og det er en global utfordring at det er en boom i markedet. Det er også store utbygginger som skjer i Brasil, Mexicogolfen, Australia og Vest- Afrika. Det er derfor viktig for oss å passe på at vi ikke ender opp i en kostnadsspiral som kan være skadelig for verdensmarkedet, sier Henriksen.
Delegasjonsturen ble arrangert av Intsok, som jobber med å fremme norske leverandører i utlandet. Områdeansvarlig i Intsok, Håkon Skretting, mener det er viktig at norske leverandører posisjonerer seg for oppdragene som kan bli vunnet av de sørkoreanske verftene.
Debatt om utenlandske verft: Når billigsalg blir dyrt
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Et viktig skritt mot enda smartere boliger](https://images.gfx.no/1000x333/2842/2842827/KNX_Hybrid_modul.jpg)
Mye havner ute
– Norsk industri kan leve etter Norsok-krav, men er også konkurransedyktige. Det er klart at kontraktene går på internasjonale anbud, og de havner ikke bare hos norske leverandører, sier Skretting.
– Er dette en erkjennelse av at mange byggekontrakter kommer til å gå ut av landet?
– Når norske verft er fulle, havner ting utenlands. Norge vil ha en sprengt kapasitet fremover, så det er ikke noe problem å få oppdrag. Men skal alle få gjort jobben sin, må noe havne i utlandet, sier Skretting.
Det er likevel utfordringer med å bruke de sørkoreanske verftene.
– Hyundai har ikke bygget så mye etter Norsok-standarder, så de har kraftige utfordringer med å ta inn over seg hvordan det skal gjøres. Derfor er det så viktig for oss at disse verftene bruker norsk teknologi og norske leverandører, som kjenner kravene, sier Skretting.
Les også: – Norge er ikke dyrere enn Dubai
Myndigheter som døråpner
Det norske leverandørselskapet Marine Aluminium, som var med til Sør-Korea, sier at arrangementet har gitt dem god innpass hos verftene.
– Vi har fått våre kunder til å forstå at vi kan levere varene de trenger. Det er ikke så lett for oss å banke på døren til slike store bedrifter, så dette har vært en god hjelp for å sikre kontrakter, sier salgsdirektør Per Kjartan Huse.
Marine Aluminum har vært til stede i Sør- Korea i mange år, men ser viktigheten av at norske myndigheter tilrettelegger for leverandørindustrien.
– Kulturen her er helt annerledes, og det er vanskeligheter med språket. Vi ser at med norske myndigheter i spissen kan vi komme langt, sier Huse.
TU mener: Makkverket fra Abu Dhabi