Tesla-sjef Elon Musk lanserte nylig et batterisystem som kan installeres i bolighus og brukes til å lagre strøm fra solceller.
Nå kommer tyske Daimler og det danske selskapet Lithium Balance med konkurrerende systemer.
Les også: Se første glimt av Teslas nye batterifabrikk
Vil bruke elbilbatteri
Fra juni tar Daimler mot bestillinger på en batteripakke som kan brukes til energilager i hjemmet, skriver Nyteknik.
Pakken bruker samme batterier som i Daimlers elbiler, og batteriene produseres av datterselskapet Accumotive. De skal lansere batteriet sammen med energiselskapet EnBW
Batteripakken skal leveres i moduler på 2,5 kWh. Selskapet ønsker ifølge Nyteknik ikke å si noe om pris ennå.
Prisene blir «konkurransedyktige», fortalte Daimlers utviklingssjef for elbiler Harald Kröger til nyhetsbyrået DPA.
Les også: Slik får du batteriet i elbilen til å vare
Dansk konkurrent
Det danske selskapet Lithium Balance har i samarbeid med Teknologisk Instiutt utviklet det som, ifølge Ingeniøren, er en verdig konkurrent til Teslas hjemmebatteripakke Power Wall.
Sjefen for det danske batteriselskapet tror de vil kunne konkurrere med Tesla.
– Vi har sammen med vår medeier Dong regnes på prisutviklingen for batterier, og det er ikke noe som tyder på at vi ikke skulle kunne konkurrere, sier Lars Barkler, administrerende direktør i batteriselskapet til Ingeniøren.
Les også: Bli med inn i denne helt unike Tesla-en
Powerwall
– Det åpenbare problemet med solenergi er at solen ikke skinner om natten, sa Tesla-sjef Elon Musk under en presentasjon av deres batteripakkesystem tidligere i mai.
Systemet som går under navnet Powerwall lanseres i to modeller, den ene på 7 kWh og den andre på 10 kWh. De kommer i salg rett over nyttår.
Den største batteripakken fra Tesla vil koste 3500 dollar. Det er fremdeles ikke kjent hva den danske løsningen vil koste.
Les også: Denne Golfen har rallymotor og to elmotorer
Testanlegg
Ved Teknologisk Institutt i Taastrup i Danmark har et 4 kWh batterianlegg blitt testet siden desember 2014. Anlegget er koblet til solcellepaneler på testhusets tak, og et par store byggtørker som skrus av og på ved jevne mellomrom, skal simulere en dansk gjennomsnittsfamilies energibruk.
Foreløpige resultater viser at batteriet i snitt opplades og avlades 1,15 gang per dag.
Les også: Nå selger Tesla bilene sine brukt
– 25 års levetid
Batteriteknologien til Lithium Balance skiller seg fra Teslas. Mens amerikanerne satser på litium-nikkel-mangan-koboltoksid, satser danskene på litium-jern-fosfat-batterier.
– Det gir en rekke fordeler med tanke på levetid, som er den store 'dark horse' når vi snakker om batterier, sier Barkler til Ingeniøren.
De samarbeider med en kinesisk batterileverandør, og har testet batterier med opp til 6000 ladesykluser. Kapasiteten faller med 20 prosent etter 2000 ladesykluser, men etter det skal tapet av kapasitet kun være beskjedent.
Barkler tror derfor at batterianlegget deres kan få like lang levetid som et solcelleanlegg – 25 år.
Virkningsgraden på batteriet er 75 prosent, men Barkler mener de kan få virkningsgraden opp til 90 prosent.
TU tester elmotorsyklerTU tester elmotorsykler: «Herre min hatt, så morsomt!»
Redusert tilbakebetalingstid
Barkler har tidligere uttalt til den danske næringslivsavisen Børsen, at en solcelleeiere vil kunne redusere tilbakebetalingstiden på solcelleanlegget markant med batteriteknologien.
Ved å koble solcelleanlegget på batteripakken, vil en familie kunne utnytte opp til 80 prosent av energien anlegget produserer, mot cirka 40 prosent i dag.
Les også: Satte rekord med solceller som er perfekte for norske forhold