INDUSTRI

Utslippene halveres med norske elbilbatterier

Halve elbilen: Med Nissan Leaf gikk elbilen fra nisjeprodukt til mainstream. Omtrent halvparten av klimafotavtrykket fra produksjonen av slike biler stammer fra batteriproduksjonen.
Halve elbilen: Med Nissan Leaf gikk elbilen fra nisjeprodukt til mainstream. Omtrent halvparten av klimafotavtrykket fra produksjonen av slike biler stammer fra batteriproduksjonen. Bilde: Odd R. Valmot
24. nov. 2013 - 08:00

Norge er som kjent et av verdens største elbilmarkeder.

Fra et miljøperspektiv ville det vært gunstig om Norge var en ditto stor produsent av batteriene som sitter i elbilene og eksporterte disse i like stor grad som fornybar kraft.

Det sier forskerne som har gjort nye livsløpsanalyser av litiumionebatterier.

Les også: Slik fungerer batteriet som endret verden

Elektrisitetsintensiv vare

Rapporten heter «Life Cycle Assessment of a Lithium-Ion Battery Vehicle Pack» og ble publisert i Journal of Industrial Ecology denne måneden. (Rapporten kan kjøpes/lastes ned her)

– I et miljøperspektiv gir det absolutt mening å lage lititumionebatterier i Norge. Klimafotavtrykket er såpass avhengig av produksjonen. Miljøbelastningen fra batteriproduksjon er betydelig i dag og må tas tak i. Det er fullt mulig enten ved effektivisering i produksjonen eller ved bruk av renere strøm, sier førsteforfatter Linda Ager-Wick Ellingsen og professor Anders Hammer Strømman, begge ved Institutt for energi- og prosessteknikk på NTNU.

Med på rapporten er også blant andre Lars Ole Valøen som var teknologidirektør Miljøbil Grenland som fram til for tre år siden jobbet nettopp med å produsere avanserte litiumionebatterier med kun norske materialer på Herøya.

Les mer om de opprinnelige planene i denne artikkelen fra juni 2010: Lader opp med helnorske batterier

Strømman og kolleger har laget flere rapporter om den totale miljøbelastningen fra produksjon og bruk av elbilbatterier. Imidlertid har disse studiene basert seg på generiske data. Dette er den første offentlig tilgjengelige studien som bruker informasjon om en spesifikk design som inkluderer nøkkeltall fra underleverandører. Dette er altså tall som stammer fra Miljøbil Grenlands underleverandører.

Les også: Nå starter planleggingen av lyntog til Gøteborg

4,6 tonn

I studien kommer det fram at å produsere denne batteripakka på 26,6 kWh, som litt folkelig kan kalles Leaf-størrelse, ga en samlet miljøbelastning på 4,6 tonn CO2-ekvivalenter.

Ifølge forskerne regnes det fra produksjonen et fotavtrykk på 4–4,5 tonn CO2 per tonn bil/«glider» i denne størrelsen. Det betyr at miljøbelasninga fra batteriet er omtrent jevnstor med resten av bilen.

Ifølge rapporten er det batteripakkenes kjernekomponenter som celler, elektrodemateriale og strømavtakere som samlet utgjør storparten av miljøbelastningen. Det aktuelle batteriet kategoriseres som NCM, altså at katodematerialet er nikkel, kobolt og mangan.

Forskerne viser til at dersom battericellene i stedet for å bli produsert med denne aktuelle strømmiksen hadde blitt produsert med fornybar kraft, ville utslippet per batteri gått fra 4,6 til under 2 tonn CO2-ekvivalenter.

For elbiler, som jo også kjører på strøm, ville det vært dobbel gevinst av en større fornybarandel.

– Samtidig kan ikke industrien vente på at problemet skal løse seg selv via kraftbransjen. Det kan ikke bli en unnskyldning for ikke å gjøre noe med effektivisering av batteriproduksjonen, sier Strømman.

Les også: Sintef: Det bør koste mer å kjøre på travle veier

30 gram per kilometer

Fordeles de 4,6 tonnene på 150.000 kjørte kilometer, utgjør det altså 30,5 gram CO2 per kilometer.

Dette er i overensstemmelse med tall som blant andre Volkswagen og Daimler har presentert tidligere, dog uten å vise fram hele grunnlagsmaterialet.

Hva som skjer med batteriene når kapasitetsforringelse gjør at de ikke lenger duger i elbilen, vil påvirke det totale miljøregnskapet. Det er et spørsmål om hvor mange ladesykler miljøbyrden blir fordelt på.

– Det begynner nå å bli en bevissthet rundt den samlede miljøbelastningen fra elbiler, og at det er batteriet som er hovedutfordringen. Når den nåværende generasjonen elbiler etter hvert skal pensjoneres, må strategier for etterbruk og resirkulering av batteriene være på plass, påpeker forskerne.

Les også:

Her lager Airbus en askesky for å teste norsk teknologi

Slik forklarer Tesla-sjefen Model S-brannen

Danmark innfører snittmåling mellom fotobokser

Oppdatert: I den første artikkelen ble det påstått at Miljøbil Grenland nå er nedlagt. Det stemmer ikke, påpeker Harald Meland, fra nettopp Miljøbil Grenland. Selskapet er i dag heleid av kanadiske Electrovaya og leverer blant annet batterier til maritim bruk.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.