Snorre A, Snorre B og Visund måtte nedbemannes på grunn av at livbåtene på plattformene har begrensninger i forhold til bølgehøyde. Ved høye bølger kan flere av livbåtsetene ikke brukes. Det skriver Petro.no .
– I utgangspunktet vil dette ikke ha noen betydelig innvirkning på produksjonen. Produksjonen kan være noe nedsatt på grunn av værforholdene, men dette følger naturlige svingninger som oppstår ved for eksempel dårlig vær, sier informasjonssjef i Statoil, Ola Anders Skauby, til Teknisk Ukeblad.
Les også: Ingen livbåter gode nok
146 til land
Han forteller at 72 personer er flydd til land fra Snorre B, 32 fra Snorre A og 42 fra Visund.
Arbeiderne skal være på plass igjen så snart bølgehøydene går ned til under kriteriet som er satt for livbåtene.
Les også: Skal granske livbåthendelsene
Redusert produksjon
Været ga også utfordringer for Kårstø og Kollsnes, som måtte redusere produksjonen med henholdsvis 30 millioner kubikkmeter (Sm3) per dag og 50 milliarder kubikkmeter.
Normal produksjon for Kårstø er 88 millioner Sm3 og for Kollsnes 143 milliarder Sm3. Ifølge Upstream vet ikke Gassco når produksjonen vil være tilbake på fullt nivå igjen.
Les også: Livbåtkrav skjerpes
Les også:
Gamle livbåter
Petroleumstilsynet sendte i 2009 ut et brev til oljeindustrien med beskjed om å gjøre en helhetlig vurdering av livbåtene sine og vedlikeholdsrutiner, utskiftning, værbegrensninger og kompenserende tiltak.
Statoil har de siste seks årene brukt 500-600 millioner kroner på å utbedre gamle livbåter.
Selskapet skal utvikle en helt ny modell som skal tilfredsstille Veritas-kravene. I november 2009 innførte Petroleumstilsynet et nytt regelverk for livbåter, kalt DNV- OS- E406.
Les også: Får livbåter for ekstremvær