– Vi holder nå på å lage en Subwing-prototype som kan brukes av redningsdykkere til søk etter savnede personer, sier gründer Simon Sivertsen.
Vannvinger vant designpris er to sammenkoblede vinger med håndtak. I den nye vannsporten trekkes utøveren etter en båt, og man kan manøvrere over og under vann ved å vri på vingene.
Her ser du video av Subwing: Vannvinger vant designpris
Redningsvariant kommer
Subwing finnes i allerede flere ulike versjoner. Redningsvarianten blir større og mer robust enn sportsvariantene, slik at den også kan gi støtte til overkroppen.
Markedssjefen i Subwing heter Mats Westgård, og er fetteren til Sivertsen.
I sommer var begge på sjøen og testet Subwing med dykkere fra Brannvesenet i Kristiansand.
– Testingen gikk veldig bra! Brannvesenet sa at dette går de for. Nå gjelder det bare å få ferdig prototypen, sier Westgård.
Han legger til at de foreløpig ikke har noen formell avtale med Brannvesenet.
Dykkere positive
Brannvesenet skal ha et seminar 6. september i Drammen, der redningspersonale fra hele landet vil være representert og Subwing blir vist frem.
– Subwing er superinteressant for oss! Den gjør det mulig å søke i mye større områder etter savnede personer, sier brannkonstabel og dykker ved Kristiansand Brannvesen, Sigbjørn «Siggen» Justnæs.
Siggen, som han foretrekker å bli kalt, har selv testet Subwing.
– Hvis den nye redningsversjonen viser seg å være god tror jeg redningsenheter over hele Norge vil kjøpe den, sier Siggen til Teknisk Ukeblad.
Politiet i Dubai
Mats Westgård forteller at politiet i Dubai er interessert i å utstyre båtene sine med Subwing.
– Dessuten har vi fått en bestilling på ti eksemplarer fra en forhandler i Mexico. Vi snakker med en forhandler i USA. Men vi er litt forsiktige med USA, for der kan man bli saksøkt for alt mulig. Ellers går salget jevnt og trutt.
Les også: Tar undervannsbilder uten å bli våt
Patentsøknader
– I Caracas i Venezuela er det en lokal kar som skal rigge opp et 400 m2 stort partytelt på stranden, og bruke det som show-room for Subwing. Så der håper vi på en stor bestilling, sier Westgård.
Da vi intervjuet Simon Siverstsen i april fortalte han at formen på Subwing allerede er merkevarebeskyttet, og at han har søkt på en rekke patenter i forbindelse med produktet. Disse søknadene er fortsatt under behandling.
– Vi skal sende inn flere patentsøknader og vi prøver også å få internasjonale patenter, sier Sivertsen.
Billigvariant
Foruten redningsversjonen lager Sivertsen også en prototype til en billigvariant. Denne skal ligge på 1500 kroner. På sikt vil de ha den ned til tusenlappen.
– Billigvarianten blir ferdig rundt jul. Den blir i glassfiber med honycombkjerne. Flaggskipet, karbonversjonen, vil fortsatt ligge på 6000 kroner.
Blant de som har kjøpt Subwing til den prisen er en prins i Abu-Dhabi, som eier verdens største cabincruiser.
Mats Westgård jobber på heltid med vannvingene, mens Simon Sivertsen jobber deltid ved siden av mekatronikkstudiene ved Universitetet i Agder.
I tillegg er Simons far, Kjetil, med på laget. Han jobber til daglig med design av offshore brannslukningssystemer i titan.
Les også: Norske studenter utviklet undervannsfallskjerm
Dyr støpeform
Subwing tilbyr også tilleggsprodukter som kamerafeste for GoPro og en maske som kjøpes fra AquaLung.
Neste produkt blir en spesialhanske som skal gi ekstra godt grep under vann.
Tli nå er det lagt ned over 1,5 millioner kroner i selskapet. Dessuten har de fått 250 000 av Innovasjon Norge.
Til tross for designheder og stor oppmerksomhet på YouTube og i norske riksmedier, må bedriften jobbe hardt for å holde seg flytende fremover.
– Vi er varsomme med hva vi bruker penger på ettersom støpeform til å lage en plastikkversjon av Subwing koster rundt 200 000. Men etterhvert velger vi trolig en produksjonsmetode som gjør at vi ikke trenger å lage en støpeform, sier Westgård til Teknisk Ukeblad.
Les også:
Disse draktene tar en time å trekke på