Brannvesenet må rykke ut med ekstra store styrker når de får melding om ulykker der el- og hybridbiler er involvert
Ny bilteknologi krever annet utstyr, andre rutiner og andre slokkemetoder ved brann, sier brigadeleder i Bergen brannvesen, Kjell Ove Christophersen til NRK.
Les også: Nå selger denne mer enn Tesla
Manglende erfaring
Selv om salget av elektrisk drevne biler har økt kraftig i Norge de siste årene, har brannvesenet fortsatt lite erfaring med å slukke branner i slike kjøretøy.
Dette er også årsaken til at brannvesenet setter inn ekstra biler når de rykker ut til ulykker der en elbil er involvert.
– Siden teknologien er forholdsvis ny, vet en ennå lite om brann i slike biler, sier brigadelederen.
– For eksempel vil det i tradisjonelle biler være mulig å slukke med normale mengder vann, mens en brann i en elbil vil ha så høy temperatur at vi trenger enorme mengder vann for å slukke en fullstendig utviklet brann, sier han.
Les også: Kobbermiddel kan stoppe brann i elbilbatterier
Kjøles langsomt ned
Sjefingeniør for elsikkerhet i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) Jostein Ween Grav, bekrefter at branner i el- og hybridbiler skiller seg fra branner i vanlige biler.


– En vanlig brann kan en slukke med vann og skum, men her må batteriet kjøles ned langsomt og lenge.
– Men vi har ingen grunn til å si at det brenner oftere i elbiler, eller at det er farligere enn en brann i bensin- og dieselbiler, sier han.
Les også:
Tesla-sjefen: – Vi lanserer noe helt nytt i april