Vard i Ålesund har designet et 180 meter langt og 33 meter bredt konstruksjonsfartøy med en 600 tonns offshorekran, rørleggingskarusell med kapasitet på 4000 tonn under dekk og et 550 tonns «top tension» vertikalt rørleggingssystem (VLS).
Leggesystemet er beregnet på alt fra fleksible rør til kabler og umbilicals (kontrollkabler).
Det vertikale leggesystemet betyr at rørleggingen kan foregå i relativt røff sjø gjennom en moonpool (brønn i skipet).
Skipet får et dekksareal på 2500 m².
Liten forskjell
Fartøyet vil bli det største i Solstad Offshores portefølje som nå teller 48 offshorefartøy.
Det blir noe mindre enn Technips rørleggingsfartøy Deep Energy, som ble levert i fjor fra Westcon Førde, men opprinnelig Kina-bygget.
Det skipet er 194,5 meter langt og har kapasitet på 5600 tonn rør fordelt på to tromler og et mer avansert rørleggingssystem.
Les også: Wärtsila designer tungløfter for Subsea 7
Brattvaag
Solstad-skipet blir et Offshore Subsea Construction Vessel (OSCV) med designbenevnelsen Vard 3 19. Skroget vil bli bygget ved Tulcea-verftet i Romania, men utrustet og levert fra Brattvaag i 2. kvartal 2016.
Vard melder også om en kontrakt på levering av to plattform forsyningsskip fra Vard Brevik med levering i 3. og 4. kvartal 2016.
Vard oppgir ikke navn på rederiet, men kontraktssum oppgis til 600 millioner kroner. Skrogene skal bygges ved Vard Braila i Romania.
Solstad har 1800 ansatte og opererer 48 skip.
Vard har 10.000 ansatte og 10 verft, derav fem i Norge, to i Brasil, ett i Vietnam to skrogverft i Romania.
Les også:
Ulstein-datter bestiller av seg selv