Det var tettpakket med folk rundt modellen av konseptskipet Vard viste fram på Nor-Shipping i begynnelsen av juni. TU observerte flere rederirepresentanter som gransket modellen og fikk forklart tankene bak.
Vard sier det er sikkerhet, brukervennlighet, funksjonalitet, kundeoperasjoner, kostnadsoptimalisering, drivstofføkonomi og miljø som har vært fokus i utviklingen.
Alle Vard-døtrene Vard Design, Vard Electro og Vard Accomodation står bak konseptet kalt «A step forward».
Designet er utviklet i tett samarbeid med industridesignselskapet Montaag, der fokus har vært å lage et økonomisk og effektivt skip.
Les også: Norge må ha 25 nye losbåter: Her er Eker-Sandviks splitter nye design
Funksjonsdeling
– Arbeidsforhold, miljø og trivsel for mannskapet i og utenfor arbeidstid har vært sentralt, sier kommunikasjonssjef Hege Akselvoll til TU.
På Nor-Shipping hadde Vard bygget opp flere rom, en kabin og en komplett «cockpit»-bru.
– For at kaptein og det maritime mannskapet skal få ro til å konsentrere seg om sine oppgaver, har vi flyttet operasjonsrom for kundens aktiviteter ned et dekk. Det sikrer begge arbeidsro og god plass, påpeker Akselvoll.
Brua er krympet, tilpasset formålet, og heter nå "cockpit".
En av dem som så og lot seg begeistre, var teknisk direktør i Farstad Shipping, Børge Nakken.
Han liker godt mange av ideene, men heller litt kaldt vann i årene til Vard-ingeniører og designere.
Selv om rederiet er positive, skal de selge ideen inn til sine oppdragsgivere, det vil si oljeselskaper og oljeserviceselskaper.
Les også: Nå bygges Sjøforsvarets største skip
Ett skritt for mye?
– Det er flott og spenstig av Vard. De tar to skritt fram. Men våre kunder er gjerne litt konservative og synes dette blir litt vel ekstremt. Men nå er frøet sådd, sier Nakken.
Vard sitt konsept om å flytte kundens operasjoner ned fra brua og la dem få ett helt dekk for seg selv, har Farstad allerede prøvd på Far Sleipner og kommer på Far Sentinel.
Far Sleipner ble døpt i april i år og sendt ut på oppdrag for Technip utenfor Vest-Afrika. Technip var ikke begeistret for at operasjonsrommet var flyttet fra brua.
– Det ble ikke så godt mottatt. De er vant med å være på brua og forventer at det er der de også skal være med alle sine folk. Men med kontraktører og leverandører på brua, blir det mye prat og støy som kan forstyrre kaptein og DP-operatører, påpeker Nakken.
Les også: Slik vil ekspertene bygge Stad skipstunnel
Hjemme borte
Han liker godt Vards fokus på mannskapenes ve og vel.
Singellugarer og gode rekreasjonsmuligheter har mye å si for at de som er om bord trives og stiller uthvilte på vakt.
– «Home away from home». Mannskapet skal føle seg mest mulig hjemme. Det går igjen i farger og materialer i tillegg til teknisk utstyr og tilrettelegging for internett og videosamtaler til land. Vi har et stort oppholdsrom med store vinduer framover. Møblene er utviklet i samarbeid med Ekornes, sier Akselvoll.
Designer-kran
Var har samarbeidet med designer Per Ivar Selvaag og selskapet Montaag. De hadde tilfeldigvis også et oppdrag for National Oilwell Varco (NOV) i Kristiansand om å designe en ny offshorekran.
Den er elektrisk drevet og med regenerering av kraft når den bremser. NOV trengte et moderne skip å plassere krana på og Vard trengte en ny kran.
– Det passet som hånd i hanske, sier Akselvoll.
Les også: Dette skipsdesignet kan være framtiden
Tar tid
Vard har ikke så stor tro på at en kunde kommer og bestiller et komplett skip som er likt konseptfartøyet.
– Vi vil få kundene til å se muligheter og invitere til å utvikle og ta i bruk noen av løsningene, sier Akselvoll.
Den nye bruløsningen, SeaQ Bridge, er allerede klar for markedet.
Ryddet og samlet
– Får vi bestilling av et rederi som ønsker SeaQ Bridge, kan vi tilpasse og levere det så det er klart samtidig med skipet, sier forskningsdirektør Ove Bjørneseth i Vard Electro.
Han demonstrerer hvordan alle funksjoner og skjermer kan styres med enkle tastetrykk på en liten skjerm i armlenet til kapteinsstolen.
Foran, nede på dørken og uten å dekke så mye av de store vindene, står store skjermer. Kapteinen kan velge hva som skal vises på de ulike skjermene. Annen informasjon, som blant annet kompass, retning, fart og vind vises i taket.
– Stolen og skjermer stilles inn etter hvem som logger seg på og den personen har konfigurert oppsettet. Vi har prøvd å forenkle og strukturere slik at det ikke skal blir en overflod av informasjon. Alle skjermer har sine funksjoner og alarmer er gruppert slik at alle følge-alarmer ikke skal ta fokus fra det viktigste, sier Bjørneseth.
Les også: Cruiseskipet er 347 meter langt. Det kan navigere med 4 centimeters margin
Full kontroll
En svært viktig del av den integrerte brua er et nytt kontroll og styringssystem, Vard SeaQ Control.
Det er lagt ned et stort arbeid i å samle alle systemer og kontroller i et enkelt grensesnitt på en stor berøringsskjerm.
Produktsjef Bernt Ove Sunde i Vard Electro til TU er stolt som hane når han demonstrerer det på en 55 tommers «touch-skjerm» med 4K.
Systemet mottar over 10.000 signaler. Alarmene er gruppert i 16 hovedgrupper. Her kan maskinsjefen med enkle trykk og sveip styre alt fra ballastvannssystem, kraftforsyning, air-condition, start og stopp av motorer, lasting og lossing fra tanker, fordele last mellom motorer og ha kontroll på alle alarmer.
På brua har kapteinen tilgang til all informasjon.
Trendfølger
– Vi har sett på iPad- og nettgenerasjonen og lagt opp til et intuitivt og enkelt brukergrensesnitt. I prinsippet kan du styre alt fra et nettbrett eller mobiltelefon, sier Sunde.
Børge Nakken i Farstad Shipping lot seg også begeistre av bruløsningen.
– Se på litt eldre skip, de hadde 500 trykknapper og alarmer som forstyrret. Vard følger trenden Ulstein og Rolls-Royce allerede har startet. Det er den veien det går. Kapteinen skal ha mest mulig fri utsikt i alle retninger og enklere håndtering av de viktigste funksjoner, sier Nakken.
Les også: ABB lanserte sin første i 1987 - nå kommer en ny generasjon azipoder