I dagens sikkerhetskontroll på Værnes lufthavn gir to infrarøde varmemålende kameraer og strategisk plasserte optiske følere, et estimat på hvor lang tid køen tar.
Det er forskere ved SINTEF IKT sammen med videoovervåkingsselskapet Detec AS som har utviklet en passasjerteller basert på disse sensorene.
Skrur av Bluetooth
Denne passasjertelleren gir et resultat som er mer nøyaktig enn systemer som er basert på Bluetooth og wifi.
Det skyldes blant annet at mange ofte skrur av disse tjenestene for å spare strøm. Undersøkelser har vist at under 30 prosent har én eller begge tjenester på.
Les også: Tollvesenet skal ta flere med kroppsskanner
Myk videoovervåking
Systemet som ble satt opp på Værnes i desember i 2013, er en myk form for videoovervåking der personlig identitet er visket ut.
Man ser kroppstemperaturen til folk, men ikke detaljer.
Les også: Gjør det mulig å sjekke inn bagasjen uten påklistret papirmerking
Lærer seg menneskestrømmen
Som kjent er køene på flyplasser ordnet i labyrinter bygd opp med sperrebånd.
Sikkerhetspersonellet endrer sperringene i forhold til størrelsen på køen, og systemet lærer seg automatisk hvordan strømmen av mennesker flyter.
Dette brukes igjen til å gi et anslag på hvor lang tid det tar før man har forsert køen og sikkerhetskontrollen.
Denne saken ble opprinnelig publisert på Gemini.no – et nettsted for forskningsnytt fra NTNU og Sintef. Artikkelforfatteren er tilknyttet Sintef.
Flere saker fra Gemini:
Nytt verktøy beregner bærekraftighet for teknologi