Tullhusbron i Norrköping åpnet i fjor og er 71,6 meter lang, med et spenn på 63 meter.
Et varmluftssystem gjør at den svært slanke gang- og sykkelbrua holder seg snø- og isfri gjennom den svenske vinteren.
- Vanligvis legger man varmekabler i slike tilfeller. Men denne brua er bare 80 centimeter tykk. Med ti til 15 centimeters oppbygging med varmekabler hadde det ikke blitt noe konstruksjonshøyde igjen, sier sjefkonsulent Tore Lundmark i Rambøll Sverige til Teknisk Ukeblad.
Undersjøisk tunnel: Dette er et alternativ til Bastøferga
Kanaler
Den varme lufta blåses ut gjennom kanaler langs brua, og ut på dekket som har en tynn overflate av akrylat. Slik undergår man energitap til stålet i selve brukonstruksjonen.
- Jeg tror ikke dette ville fungert så bra i Luleå i minus 35 grader. Men det sørlige Norge og Norrköping har rimelig lik temperatur, det er sjelden kaldere enn ti minusgrader, så det bør gå, påpeker Lundmark.
Han understreker at et slikt varmluftssystem også kan fungere ved lavere temperaturer, men at man da trenger mer energi til å varme opp lufta.
E18 Larvik: Denne brua blir den første av sin sort
Returvarme
- Man trenger ikke så voldsomt varm luft for å få det til Norrköping. Man kan for eksempel bruke returvarme fra fjernvarmesystemet. Da koster ikke energien så mye, sier Lundmark.
Tullhusbron er tegnet av arkitekt Erik Andersson, og er av European Convention for Constructional Steelwork kåret til en av de beste stålkonstruksjonene i Europa i året som gikk.
Det handlet ikke først og fremst om at den var snøfri, men om den timeglassformede brukroppen.
- Den har et stort spenn til å være så tynn, sier Lundmark.
Brua er belyst med ledlamper. Samtidig er den avstivet slik at den skal være komfortabel å bruke.
Les også:
«Oljeteknologi» skal gi forankring til nye megabruer