I dag kommer 10.000 ungdommer fra Østlandsområdet for å delta på Ocean Talent Camp i Oslo.
– Det er viktig å gjøre ungdom oppmerksomme på de mulighetene som finnes i den maritime bransje. De færreste vet at på et større rederi finnes opptil 50 forskjellige yrker. Det er ikke sånn at vi trenger bare matroser og maskinister, men folk med all mulig bakgrunn. For eksempel jus, økonomi og teknologi, sier Jørn Sund-Henriksen, direktør for avdelingen Arbeidsgiver og kompetanse i Norges Rederiforbund.
Målet er å vise fram den maritime næringen og hvilke karrieremuligheter som finnes der. Initiativet kommer fra de norske havbaserte næringene innenfor olje og gass, shipping og maritim og er en del av shippingsmessen Nor-Shipping.
Messen er besøkt av deltakere fra 80 ulike land. I tillegg til internasjonal deltagelse er det lagt stor vekt på å nå unge deltakere.
Betydelig behov for kompetanse
– Det vil være betydelig behov for kompetent arbeidskraft i den norske maritime næringen, sier forsker Jon Rogstad ved Fafo.
Sammen med flere forskere har han undersøkt rekrutteringsbehovene i den maritime næringen fram til 2020.
Tallene fra undersøkelsen er ikke publisert ennå, men Rogstad er sikker på at mangelen på arbeidstakere er stor.
– Det er ikke bare et spørsmål om rekruttering, men også hvorvidt Norge kan fortsette å være en sjøfartsnasjon fremover. Mye står på spill i den globale økonomien, derfor er det viktig å sikre god rekruttering til bransjen. Det er også bekymring i bransjen om vi vil ha nok norske sjøfolk.
Les også: Dette er Årets skip
Suger til seg folk
Rogstad legger til at mange av de som kunne jobbet i den maritime næringen jobber på rigg innenfor oljesektoren.
– Offshorenæringen trekker til seg folk fra andre næringer, også inkludert den maritime næringen.
I den maritime næringen er det også et generasjonsskifte som fører til økt behov for arbeidskraft med nødvendig erfaring.
– Så utfordringen er å gjøre næringen attraktiv for personer i allerede ung alder. Et viktig dilemma her er at mange arbeidsgivere ønsker folk som har mest mulig praktisk erfaring i tillegg til den riktige utdannelsen. Spørsmålet er da: Hvem bidrar til denne skoleringen?, sier Rogstad.
Rogstad sier at det er vanskelig å overgå offshoresektoren på lønn, derfor bør man finne andre måter å tiltrekke unge mennesker til bransjen.
Les også: Maritim suksess avhenger av dyktige sjøfolk
Bør være mer satsing på teknologiutdanninger
– Teknologiutdanninger bør løftes i en annen kostnadskategori, for eksempel slik man gjorde det med lærerutdanningen for noen år siden, sier Jørn Sund-Henriksen i Norges Rederiforbund.
Han henviser til seks nivåer for studiefinansiering som Utdanningsdepartementet operer med.
I 2010 gikk deler av lærerutdanningen opp fra finansieringsnivå E til D, noe som ga større mulighet til å drive med praksisnære undervisningsformer og økt forskningssamarbeid.
LEDER: Den maritime næringen fortjener større oppmerksomhet
Billigere enn samfunnsfag
– Stadig flere velger realfagstudier, men underskuddet etter den type kompetanse er ennå veldig stort. Det er positivt at det gis mer penger til flere studieplasser, men man bør satse mer på teknologiutdanninger og øke finansieringen, sier Sund-Henriksen.
Ingeniørutdanningen er fortsatt i kategori E.
Det betyr at det er billigere å finansiere enn mastergradsstudier i samfunnsvitenskapelige fag ut fra finansieringsfordelingen.
Les også:
40.000 skip trenger systemer for å drepe mikroorganismer
New Yorks brannvesen kom til Norge for å lære om gassferger
Det finnes ikke store nok skip til framtidige subseautbygginger