6. november avdekket Teknisk Ukeblad at 21 ansatte i Statens vegvesen eier aksjer for millioner hos etatens største leverandører.
HR-sjef Vidar Lødrup i Vegdirektoratet forteller at de har satt i verk en rekke tiltak etter sakene i Teknisk Ukeblad, og varsler at det vil komme flere i løpet av kort tid.
I ukene etter første artikkel ble to av aksjeeierne kjent inhabile til å håndtere kontrakter med selskaper de eier aksjer i – Veidekke og AF Gruppen.
Her er sakene i serien:
- 21 Vegvesen-ansatte eier aksjer for millioner hos etatens største leverandører
- Vegvesenets byggeleder på Veidekke-kontrakt: Eier Veidekke-aksjer for 824.000
- Vegvesen-ingeniør eier AF-aksjer for 1,4 mill. Sjekket samtidig kvaliteten på tunnel AF bygger
- Vegvesen-byggeleder kjent inhabil
Må skape bevissthet
– Vi i Statens vegvesen er opptatt av at publikum skal ha tillit til oss. Vi forstår at det kan virke uheldig at en person som følger opp en kontrakt med et selskap også har aksjer i dette selskapet. Men vi har ingen grunn til å tro at det er medarbeidere som ikke har utført jobben sin på en korrekt måte, skriver Lødrup til Teknisk Ukeblad.
– Vi ser imidlertid at vi trenger å gjøre en jobb for å gjøre medarbeidere mer bevisst rundt eierskap i tilknyttede selskaper, legger han til.
Ble bedt om å varsle
Etter den første saken i Teknisk Ukeblad ba Vegdirektoratet regionlederne i Statens vegvesen om å følge opp saken.
– Medarbeidere som er involvert i anskaffelser og prosjektledelse ble bedt om å varsle om eventuelle konkurrerende interesser, eksempelvis aksjeeiere og grunneiere og der det er relasjoner til interessenter. Lederne ble bedt om å vurdere omfang og konsekvenser av eventuelle saker som meldes inn, i samråd med relevant juridisk fagkompetanse, forteller Lødrup.
HR-sjefen forteller at de nå skal få mer kunnskap om de ansattes eierinteresser hos leverandørene.
– Vegdirektøren har besluttet at Vegdirektoratet skal sette i gang et arbeid for å styrke prosesser og praksis slik at vi får relevant kunnskap om medarbeideres eierinteresser hos aktører vi samhandler med, forteller Lødrup.
HR-sjefen forteller at de også er i dialog med Kommunal- og moderniseringsdepartementet om saken. Departementet har ansvaret for statens arbeidsgiverpolitikk og de aktuelle lovene og forskriftene.
Skal spørre om eierforhold
Vegdirektøren vurderer nå flere konkrete tiltak.
Blant annet vurderer de å i større grad bevisstgjøre medarbeidere om problemstillinger knyttet til habilitet og legge til rette for at de informerer om de har eierinteresser som er av betydning for arbeidet.
– Vi skal allerede i forbindelse med jobbintervju, og videre i medarbeidersamtaler, spørre om eierforhold, ikke bare om det er habilitetsforhold, skriver Lødrup.
De vurderer også å definere tydelig hvilke roller og interesser som kan innebære habilitetskonflikter.
– For eksempel prosjektledelse, kontraktsoppfølging og sensorvirksomhet slik at disse kan følges nærmere opp, skriver han.
Vegdirektoratet vurderer også å oppdatere retningslinjene for håndtering av habilitetsvurderingen ved å tilføye et eget punkt om problemstillinger rundt eierinteresser, samt å tilgjengeliggjøre ulike opplysningene.
Samme dag som TU publiserte første sak om eierinteressene, varslet Statens vegvesen i en pressemelding at de vurderer behovet for en samlet oversikt over ansattes eierinteresser.
Har vurdert habilitet lenge
Habilitetsvurderinger er imidlertid ikke noe nytt for Statens vegvesen.
Et kjapt søk i postlistene viser at etaten gjort et stort antall habilitetsvurderinger av egne medarbeidere de siste årene.
Årsakene har vært alt fra nær familie som jobber i selskaper som er tilbydere til Vegvesenets prosjekter til ansatte som er grunneiere som potensielt kan bli berørt av veiprosjekter.