6. november avdekket Teknisk Ukeblad at 21 ansatte i Statens vegvesen eier aksjer for millioner hos etatens største leverandører.
TU omtalte kort tid etter en byggeleder i Vegvesenet som fulgte opp en asfaltkontrakt med Veidekke, mens han eide Veidekke-aksjer for over 800.000 kroner uten å ha informert arbeidsgiver.
Byggelederen ble kjent inhabil for å ha rollen som byggeleder for kontrakter med Veidekke én uke senere.
Det kommer frem i en habilitetsvurdering Teknisk Ukeblad nylig fikk innsyn i.
– Kan virke uheldig
Etter TUs artikler er det altså to aksjeeiere i Statens vegvesen så langt som er kjent inhabile til å jobbe med selskapene de eier aksjer i.
Tirsdag denne uken omtalte TU at en kontrollingeniør i Statens vegvesen er kjent inhabil og ikke lenger får kontrollere arbeid til AF Gruppen og Veidekke. Han eier aksjer for henholdsvis 1,4 og 1,2 millioner kroner i disse selskapene.
– Vi i Statens vegvesen er opptatt av at publikum skal ha tillit til oss. Vi forstår at det kan virke uheldig at en person som følger opp en kontrakt med et selskap også har aksjer i dette selskapet. Men vi har ingen grunn til å tro at det er medarbeidere som ikke har utført jobben sin på en korrekt måte, skriver Vegdirektoratets HR-sjef Vidar Lødrup til Teknisk Ukeblad.
– Egnet til å svekke tilliten
I vurderingen av byggelederen konkluderer Vegvesenets jurist med at «(...) det å følge opp en kontrakt med et selskap der han selv eier aksjer av ikke ubetydelig verdi er egnet til å svekke tilliten til at tjenestemannen opptrer upartisk».
Vurderingen er basert på opplysninger om at byggelederen eier aksjer for 860.000 i Veidekke og 560.000 i AF Gruppen. Han får nå ikke følge opp kontrakter med disse selskapene.
Byggelederen har ikke sett at det kan være problematisk for ham å sitte med disse aksjepostene og samtidig følge opp arbeid utført av disse entreprenørene, ifølge vurderingen. Aksjene ble kjøpt i tidligere arbeidsforhold og han ser på dette som en passiv, privat spareordning.
Mannen ønsker ikke å kommentere habilitetsvurderingen overfor Teknisk Ukeblad.
Sjefene visste ikke
Statens vegvesen var ikke kjent med byggelederens aksjeposter før Teknisk Ukeblad sendte over spørsmål til etaten om disse i november.
De iverksatte da habilitetsvurderingen som nå slår fast at byggeledere er inhabil til rollen som byggeleder for kontrakter med Veidekke og AF Gruppen.
– Når vi blir gjort kjent med forhold, så foretar vi en konkret habilitetsvurdering. Det er basert på hvilken rolle personen har og størrelse på aksjepost og så videre. Men vi ser jo at det kan virke uheldig at en person som følger opp kontrakter, i dette tilfellet med Veidekke, også har aksjer i selskapet, uttalte HR- og administrasjonssjefen i den aktuelle regionen da aksjeposten ble kjent.
- Gigantisk feilberegning:
Verdi sentralt
Sentralt i habilitetsvurderingen er aksjenes verdi.
Vegvesenet skriver at byggelederen eier 8200 av totalt 133.704.942 aksjer i Veidekke ASA – «(…) hvilket er en forsvinnende liten post i forhold til det totale antallet aksjer i selskapet». Samtidig legger de til aksjeverdien på 860.000 kroner sannsynligvis betraktes som «en relativt betydelig sum blant publikum».
Hvor går grensen?
To ansatte er altså kjent inhabile for å jobbe med kontrakter til Veidekke og AF Gruppen. En kollega som eier aksjer i AF Gruppen verdt 193.000 kroner ble vurdert som ikke inhabil.
Hvor går grensen for hvor mye som er greit å eie? Vegvesenet har ikke noe klar grense for dette.
«Det er ikke mulig å fastsette en generell økonomisk grense for hvor stor eller liten en aksjepost må være før eierskapet kommer i konflikt med forvaltningslovens habilitetsregler», heter det i to av vurderingene.
«Det er imidlertid ikke riktig å fastsette en generell økonomisk grense for hvor stor eller liten en aksjepost må være før eierskapet kommer i konflikt med forvaltningslovens habilitetsregler», heter det i vurderingen av byggelederen.
Publikums oppfatning
«Det vil være å trekke det svært langt å si at det er en direkte sammenheng mellom byggeleders handlinger i utførelsen av sine arbeidsoppgaver og det respektive aksjeselskapets aksjekurs», skriver juristen i vurderingen av byggelederen.
Men Vegvesenet lister opp en rekke hypotetiske eksempler på hva en byggeleder kan gjøre.
«Man kunne tenke seg at en byggeleder eksempelvis vil ha en egeninteresse i å godkjenne for dårlig dokumentasjon på utført kontraktsarbeid i kontraktsoppfølgingsfasen, bestiller urettmessig tilleggsarbeid osv.», skriver juristen i vurderingen.
Juristen legger også til at mange av avgjørelsene som fattes er til dels sterkt skjønnspreget og at omfattende sluttoppgjørssaker i entreprisekontrakter illustrerer dette.
Vegvesenet presiserer at det på ingen måte er grunnlag for å fastslå eller anta at byggelederen er blitt eller vil blir personlig begunstiget ut fra de handlingene han foretar i kraft av å være byggeleder i Statens vegvesen.
Samtidig legger de til at dette er av underordnet betydning hvis dette ikke er informasjon som påvirker publikums oppfatning av rollen og eierinteressen.
Teknisk Ukeblad har valgt å ikke skrive hvilken region i Statens vegvesen byggelederen jobber i, for ikke å bidra til å identifisere vedkommende. Derfor er også HR-sjefen i regionen anonymisert.
Les mer om hvilke tiltak Statens vegvesen vurderer å iverksette i morgen.