NYHETSBREV

Vegvesenet skroter IBMs bompengeløsning

Nå vil de kreve erstatning.

Statens vegvesen hever kontrakten med IBM om utvikling av Autopass Grindgut.
Statens vegvesen hever kontrakten med IBM om utvikling av Autopass Grindgut. Bilde: Jarle Skoglund
28. juli 2015 - 08:24

Statens vegvesen har hevet kontrakten med IBM om utviklingen av Autopass Grindgut, som skulle stå ferdig i 2015 og erstatte CS Norge som brukes i dag. Det sier vegvesenet i en pressemelding.

- Vi hever kontrakten fordi leverandøren ikke har klart å levere i henhold til kontrakt både når det gjelder kvalitet, omfang av leveransen, tid eller kostnader, sier Jane Bordal i Statens vegvesen.

– Vi har hatt en omfattende dialog med selskapet for å finne løsninger, men vi ser nå ingen annen mulighet enn å heve kontrakten, sier Jane Bordal i Statens vegvesen.

Til Teknisk Ukeblad forklarer hun at siste tidsanslag for løsningen viste at den ville være klar i 2017. Hun ønsker ikke å peke på en spesiell del av systemet som årsaken til problemene.

Les også: Her er den nye bompengebrikken

Skulle kutte administrasjonskostnad

Teknisk Ukeblad har tidligere omtalt løsningen, som skulle kutte nedbetalingstid på bompengefinansierte veier. Det nye sentraliserte systemet skulle også kutte driftskostnadene med 20 til 30 prosent.

Løsningen skulle bidra til en mer automatisert saksbehandling og bedre selvbetjente løsninger. Blant annet skulle man selv kunne bestille ny brikke, registrere nytt kjøretøy og kontrollere om fakturaen var korrekt.

Bilistene skulle også et varsel i en egen app dersom kjøretøyet passerte en bompengestasjon uten at autopass-brikken ble registrert.

Les også: Utvikleren Petter oppdaget mystisk boks over E16

Krever erstatning

Prosjektet hadde en kostnadsramme på 500 millioner kroner. IBMs utviklingskostnader var planlagt å være om lag 100 millioner kroner.

– Vi vil kreve at IBM erstatter utgiftene som Statens vegvesen og bompengeselskapene har hatt, sier Bordal.

«Statens vegvesen har fortsatt som mål å utvikle en bompengeløsning som er tilpasset trafikantenes og samfunnets fremtidige behov og forventninger», heter det i pressemeldingen.

– Inntil et nytt betalingssystem er på plass, viderefører vi dagens løsning for bompenger. Vi starter nå arbeidet med en ny betalingsløsning, sier Jane Bordal.

Målet med den nye løsningen var «å forbedre funksjonaliteten og gi mer effektive løsninger for både bompengeselskapene, som opererer betalingssystemet, og bilistene»

Les også: Ny rapport: Færre bomstasjoner bra for hele landet

– Til etterretning

Pressekontakt Otto Backer Solberg i IBM skriver i en SMS til Teknisk Ukeblad at de "tar til etterretning at Statens Vegvesen har sagt opp kontrakten med IBM, og vurderer nå innholdet i hevingsbrevet".

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
Sagt opp ulovlig i verneperioden
Sagt opp ulovlig i verneperioden

– Av konfidensialitetshensyn kommenterer vi for øvrig ikke våre kundeforhold gjennom media, skriver Solberg.

– Hva synes dere om at Vegvesenet vil kreve penger tilbakebetalt i forbindelse med hevingen?

– Vi har ingen ytterligere kommentarer til dette, svarer Solberg.

Forskere klør seg i hodet: Forskere klør seg i hodet over mystisk kumlokk-fenomen

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.