Mange nybygde norske veier er det siste året delvis ødelagt av telehiv. Problemene har særlig rammet E18 i Østfold og E16 og riksvei 2 i Akershus.
Mangel på kompetanse og fagkunnskap har vært forklaringen hittil. Men det er imidlertid bare halve forklaringen.
Håndbok
Nå viser det seg at veimyndighetene helt bevisst har latt være å grave dypt nok til å unngå frost og telehiv for å spare penger, skriver Aftenposten.
Veibygging i Norge styres av Vegdirektoratets håndbok 018. I et vedlegg til denne er det en oversikt over frostmengde for alle norske kommune.
Frostmengde
Frostmengde er en oversikt over hvor kaldt det er og hvor lenge det er kaldt. Dette gir en tallverdi som kan legges inn i en tabell som viser hvor dypt man må grave for å sikre seg mot frost – og dermed telehiv.
Hvis denne hadde blitt brukt på E18 i Østfold måtte veibyggerne gravd 1,95 meter dypt. I stedet ble gravingen begrenset til 1,6 meter.
– Vi går inn i dette med åpne øyne. Vi vet at det kan blir problemer, men det graves ikke så dypt på grunn av kostnader. Vegdirektoratet mener at det stort sett går greit uten å grave så dypt, sier professor Inge Hoff ved NTNU.
Grunnen
Han satt selv i ekspertgruppen som gransket veiene med telehiv, som eneste medlem som ikke er ansatt i Vegdirektoratet eller Statens vegvesen region øst.
På spørsmål om tallverdien er grunnen til at det blir telehiv, sier Hoff:
– Ja, hvis vi hadde bygd så tykt som det denne tabellen sier, så ville det ikke blitt telehiv på veiene.
Les også: Ingen norske veier bygges frostsikre
Statens vegvesen innrømmer:<br/> Må skjerpe kravene mot telehiv