Dette hevder leder av transportkomiteen på Stortinget, Per Sandberg (Frp).
Utspillet hans kommer i kjølvannet av Riksrevisjonens rapport om veivedlikeholdet som ble offentliggjort i forrige uke.
– Regjeringen tør ikke gjøre de strukturelle målene som må til for å få en akseptabel veistandard. Nå fraskriver de seg ansvaret i enda større grad og skyver dette over på fylkene som tar over et riksveinett i forfall på 17400 kilometer, sier Sandberg til Teknisk Ukeblad.


Skjemavelde
I Riksrevisjonens rapport kommer det frem at det er svak konkurranse om funksjonskontraktene. Ofte er bare en eller to tilbydere med i anbudskonkurransen.
– Det kommer av at funksjonskontraktene i dag er for store eller for dyre for mindre entreprenørselskaper. Det er blant annet skjemaveldet og HMS-tiltakene i forbindelse med kontraktene som koster uhorvelig mye penger. Det krever en like stor administrasjon enten det gjelder et entreprenørfirma med to eller 500 ansatte. I tillegg må det stilles en økonomisk garanti. Derfor skremmes de mindre aktørene bort fra anbudskonkurransene, sier Sandberg.
For små kontrakter
Utenlandske entreprenørselskaper er nesten fraværende i norske anbudsrunder på nye veiprosjekter.
Ifølge Frp-politikeren er det fordi det ikke er penger nok å tjene på funksjonskontrakter på noen kilometer vei av gangen.
– Utenlandske selskaper vil ha større prosjekter på flere milliarder kroner, ikke bare noen kilometer vei som for eksempel E6-utbyggingen. Motorvei mellom Oslo og Trondheim må bygges i en smell, da melder utenlandske entreprenører sin interesse. Det er den eneste fornuftige måten å bygge vei på, sier Sandberg.