TRONDHEIM: – Vi ønsker selvsagt mest mulig vei for pengene, og slik det er nå, tar planleggingen av nye veier for lang tid, sier Bartnes til Teknisk Ukeblad under Veikonferansen til Opplysningsrådet for Veitrafikken i Trondheim.
Les også: Maktesløs mot veiforfallet
Entreprenør-ansvar
Han mener et sannsynlig grep er å la entreprenørene som skal bygge veiene også skal ha ansvaret for planprosesser.
– De bør i hvert fall spille en større rolle i planleggingen som kan fremskynde hele prosessen.
Sånn det fungerer i dag er planprosessene for omfattende, sier Bartnes.
Les også: Forlanger bedre stamveier
Statlig regulering
Han nevner at statlig regulering av planlegging og prosesser kan være et godt virkemiddel for å få ned planleggingstiden.
I dag spiller respektive kommuner med tilknytning til veiprosjektene en avgjørende rolle i planprosessene.
Les også: Økt forfall under de rødgrønne
– Må være selektiv
– Enkelte ganger kan statlig regulering være veldig positivt, men man skal være veldig selektiv i hvilke prosjekter det dreier seg om.
Hvis ikke, kan man oppnå voldsom motstand fra kommunene mot hele prosjektet, sier Bartnes.
RIF: Norge forfaller
– Ingen vei utenom
Frps Bård Hoksrud, nestleder i Transportkomiteen på Stortinget, mener imidlertid at statlig regulering av planprosessene er nødvendig uansett for å redusere hele planleggingen.
– Spesielt gjelder dette for alle nye prosjekter av stamveinettet.
Hvis ikke vil dette gå for tregt. Et godt eksempel er nye E6 langs Mjøsa.
Her har det tatt mange år med planlegging før byggingen kan komme i gang på grunn av sommel i de aktuelle kommunene.
Les også: – Veikontraktene må deles opp
– Uakseptabelt
Det er helt uakseptabelt at planleggingen skal ta mange år før veibyggingen kommer i gang, sier Hoksrud.
Les også: Ber regjeringen bevilge bromilliarder