I mange år har Trygg Trafikk ønsket et uavhengig veitilsyn for å kontrollere veistandarden.
– Vi har jobbet veldig aktivt for dette, spesielt siden 2006. I dag aksepterer vi at vi lever med et avvik i forhold til håndbøkene og forskriftene som ikke representerer noe lovverk. Med det ettersynet som nå skal opprettes, slik vi kan lese i Prop 1S, vil Vegdirektoratet bare få et bedre ettersyn med den jobben de selv har sagt at de skal gjøre. Dette holder ikke mål. Vegdirektoratet vil bare få en internkontroll som rapporterer til seg selv, sier Sandberg til Teknisk Ukeblad.
Plassering irrelevant
Hun mener det er irrelevant at tilsynet geografisk blir plassert utenfor Oslo.
– Det burde ha vært et veitilsyn på lik linje med Luftfartstilsynet og Jernbanetilsynet som begge er helt uavhengige, sier Sandberg.
Ifølge Trygg Trafikk-direktøren har ikke samferdselsdepartementet tatt hensyn til hva folket vil ha.
Les også: Utvalgsflertall vil ha eget veitilsyn
Flertall for uavhengighet
– Flertallet i det offentlige oppnevnte utvalget for et tilsyn, ville at dette skulle være uavhengig, mens mindretallet var usikre på virkningen for trafikksikkerheten. Flertallet av høringsinstansene ville også ha et tilsyn, og det samme vil medlemsorganisasjonene hos Trygg Trafikk. Likevel synes ikke departementet at et uavhengig tilsyn er nødvendig. Trygg Trafikk oppfatter på bakgrunn av dette at regjeringen ikke er på bølgelengde med folket i denne saken, sier Sandberg.
– Departementet vil snu
Leder for politikk- og forbruker i NAF, Håkon Glomsaker, sier:
– Dette blir en internkontroll i stedet for uavhengighet. Jeg tror departementet vil innse at den beste løsningen er det utvalget gikk inn for sammen med flertallet av høringsinstansene. Jeg tror de veldig snart vil komme frem til dette.
NAF: Krever veitilsyn nå
EBA beklager
Administrerende direktør i Entreprenørforeningen – Bygg og Anlegg (EBA), Jon Sandnes, mener Samferdselsdepartementet har gjort et dårlig valg.
– EBA var også med i forarbeidet og mente og mener at det burde være et uavhengig tilsyn for å fjerne all tvil om uavhengighet. Vi beklager at utvalgets innstilling ikke følges. Selv et mindre tilsyn som det nå legges opp til kunne vært sikret uavhengighet, sier Sandnes i en kommentar på e-post til Teknisk Ukeblad.
Ber Kleppa svare
Administrerende direktør i Rådgivende Ingeniørers Forening (RIF), Liv Kari Skudal Hansteen, mener at samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa har skjønt problemstillingen, men at hun hevder at det blir billigere å legge tilsynet under vegdirektøren.
– Hun argumenterer med at pengene som spares på denne måten, kan brukes til å redde liv. Men hva er så forskjellig mellom et tilsyn for vei og tilsyn for luftfart og jernbane som har uavhengige tilsyn? Dette spørsmålet bør Kleppa ha et godt svar på. Vi ønsker også penger til å redde liv på veiene, og det har Norge råd til. Veitilsynet må spille en rolle helt fra planlegging til ferdigstillelse av veien og videre drifting, sier Hansteen.