Oljeselskapet er kommet fram til at Gudrun-feltet skal byggs ut med en ny firebeins bunnfast plattform.
Den bunnfaste plattformen skal ha sju produksjonsbrønner og knyttes til eksisterende infrastruktur på Sleipner og til prosessanlegget på Kårstø i Rogaland.
Sparer over tid
– Vi har regnet ut at det blir langt billigere å ha en bunnfast plattform enn en subsealøsning, forteller prosjektleder Einar Erfjord i StatoilHydro.
Årsaken er at borekostnadene med subsealøsning og boring via en flyter ville bli svært dyrt i løpet av feltes levetid.
– Vi fikk borekompetanse tidlig med i prosjektet og fant da ut at det høye brønntrykket og andre forhold ved reservoaret vil innebære svært høye kostnader med havbunnskomplettering og behov for boring av flere brønner på et senere tidspunkt, sier Erfjord.
Gudrun-feltet ligger 55 kilometer nord for Sleipner, og vanndybden i området er 110 meter. Feltet inneholder både olje og gass.
Besluttes i år
Den endelig beslutningen om utbygging er fortsatt ikke tatt. Dette vil ifølge StatoilHydro skje i løpet av 2009.
Planen skal nå evalueres for å sikre en god og lønnsom utbygging.
– Vi skal kvalitetssikre planene og komme i dialog med aktuelle underleverandører for å finne de beste løsningene og få best mulig oversikt over kostnadene, sier Erfjord.
PUD
Går arbeidet på skinner, kan Plan for utbygging og drift (PUD) sendes inn allerede i år.
– Vi har ikke så dårlig tid og vil ikke forhaste oss. Det er viktigere å kvalitetssikre prosjektet enn å levere PUD i år, sier Erfjord til Teknisk Ukeblad.
Komplisert
StatoilHydro, som ble operatør for feltet i 1997, ser på reservoaret som komplisert på grunn av høyt trykk og høy temperatur.
Selskapet mener likevel at Gudrun, som har et utvinnbart volum på 150 millioner fat oljeekvivalenter, vil være en betydelig bidragsyter på norsk sokkel framover.
StatoilHydro sier at ny teknologi, bedre kjennskap til området og eksisterende infrastruktur gjør utbygging av feltet nå mer aktuelt.
Enkelt anlegg
Gudrun-plattformen vil bli bygget med et enkelt prosessanlegg for å skille olje, gass og vann om bord før videre transport i rør til Sleipner. Et boligkvarter med plass til 40 skal det også være om bord. Kraftforsyningen kommer fra gassturbinene om bord på Sleipner.
– Det betyr at vi kan kjøre gassturbinene på Sleipner mest mulig optimalt for å spare drivstoff og redusere miljøutslipp, sier Erfjord.
Sigrun og Gudrun
Planene innebærer også å koble opp et havbunnsanlegg på Sigrun-feltet til den framtidige plattformen på Gudrun-feltet, opplyser StatoilHydro i en pressemelding.